The Method Applied by Wittgenstein to the Non-Cognitive Quality of Religious Language

Document Type : Research Paper

Authors

1 Faculty Member of Islamic Azad University, Tehran North Branch, Tehran, Iran

2 Professor, University of Tehran, Farabi Campus, Qom, Iran

Abstract

Defining faith and fideism of the Faithful (Muslim, Chistian, and Jew) and dividing fideism into extreme and moderate along with the investigation of the fideism and skepticism, The article at hand sets out to analyze Wittgenstein's fideism. Wittgenstein's religious view emphasizes the non-cognitive quality of religious language and at the same time, considers religious beliefs to be mostly uncaused. Due to the accuracy of his fedeist interpretations or his religious language, the philosophers who somehow have been affected by him doubt the belief that he has been an unrealist. Because of the convenience concerns, we summerize Wittgenstein's fedeism in three points: uncausedness of religious beliefs, non-cognitive interpreation of them, and unrealistic interpretation of religion.

Keywords


  1. آلستون، ویلیام پی (1380). دشنام‌زدایی از بازی زبان دینی، تهران، مجلۀ حوزه و دانشگاه.
  2. ـــــــــــ (1375). زبان دین، ترجمۀ سعید عدالت‌نژاد، مجلۀ حوزه و دانشگاهۀ شمارۀ ۸.
  3. آملی لاریجانی، صادق (1377). زبان دین و زبان علم ویتگنشتاین، مجلۀ حوزه و دانشگاه، شمارۀ ۱۶ و ۱۷.
  4. آنسکوم. جی. ‌ای. ‌ام (1349). مقدمه‌ای بر تراکتاتوس، ترجمۀ همایون کاکاسلطانی، تهران: نشر گام نو.
  5. آهنگران، محمد رسول (1395). عقلانیت و علم معیار تمایز معنویت در اسلام از معنویت در سایر مکاتب، فصلنامۀ علم و دین، دورۀ 7، شمارۀ 13.
  6. احمدی، بابک (1385). تردید، تهران: نشر مرکز.
  7. استیور، دان (1384). ایمان‌گرایی و فلسفۀ ویتگنشتاین، ترجمه و نقد ابوالفضل ساجدی، قبسات، شمارۀ ۳۵، بهار.
  8. اکبری، رضا (1384). ایمان‌گروی، بی‌جا: پژوهشگاه علوم‌وفرهنگ‌اسلامی.
  9. ـــــــــــ (1378). از بازی زبانی تا باور ایمانی از تراکتاتوس تا دربارۀ یقین، نامۀ فلسفه، شمارۀ پاییز.
  10. ـــــــــــ (1380). ویتگنشتاین، بازی‌های زبانی و ایمان‌گروی، پیام صادق، شمارۀ ۳۹، بهمن و اسفند.
  11. اکوان، محمد (1386). ایمان‌گرایی، خاستگاه و رویکرد آن در تفکر ویتگنشتاین، پژوهش‌های فلسفی، شمارۀ ۲۰۲، دانشگاه تبریز، پاییز و زمستان.
  12. الیاده، میرچا (1379). دین‌پژوهی، جلد 2، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  13. برجیسیان، رسول (1385). تأثیر ویتگنشتاین متأخر بر الهیات، مجلۀ علمی ـ پژوهشی دانشگاه اصفهان، شمارۀ ۴۶، پاییز.
  14. پاپکین، ریچاردو آوروم استرول (1380)، کلیات فلسفه، انتشارات حکمت، چاپ اول.
  15. پاسمور، جان (1382). ویتگنشتاین و فلسفۀ زبان عرفی، ویتگنشتاین و تشبیه نفس به چشم، بی‌جا: نشر هرمس.
  16. پترسون، مایکل و دیگران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ ششم، تهران: طرح نو.
  17. پرز، دیوید و دیگران (1382). ویتگنشتاین و تشبیه نفس به چشم، تهران: نشر هرمس.
  18. پلانتینگا، الوین (1381). عقل و ایمان: دانشگاه قم و انجمن معارف اسلامی ایران.
  19. پیلین، دیوید. ای (1383). مبانی فلسفۀ دین: پژوهشگاه علوم‌ و فرهنگ‌ اسلامی.
  20. تالیافرّو، چارلز(1382). فلسفۀ دین در قرن بیستم: نشر سهروردی.
  21. تیلمن، بی. آر (1382). ویتگنشتاین، اخلاق و زیبایی‌شناسی، بی‌جا: انتشارات حکمت.
  22. جان، استراهان؛ دایان نایت، جان؛ سدلاسک، ای (1384). طرح پرسشنامه و سنجش نگرش دینی، مشهد: نشر مرندیز.
  23. جان، هایمان (1992). فلسفۀ دین ویتگنشتاین، هفت آسمان، شمارۀ ۱.
  24. جمعی از اندیشمندان (1388).زندگی و بس، بی‌جا: انتشارات اطلاعات.
  25. جمعی از نویسندگان (1381). فرهنگ واژه‌ها، قم: مؤسسۀ اندیشه و فرهنگ دینی.
  26. جوادی، محسن (1381). ایمان‌گرایی ویتگنشتاینی،  قبسات، شمارۀ ۲۶، زمستان.
  27. ـــــــــــ (1385). نقد و بررسی کتاب ایمان‌گروی، حکمت و فلسفه ۳، پاییز.
  28. حقیقت، لاله (1380). ایمان‌گرایی ویتگنشتاین،  اندیشۀ دینی، شمارۀ ۷، دانشگاه شیراز، بهار.
  29. خاتمی، محمود (1379).ویتگنشتاین و دین، فلسفه، شمارۀ ۱، دانشگاه تهران.
  30. دانالد، هادسون (1378). ویلیام لودویگ ویتگنشتاین، ربط فلسفۀ او به باور دینی، بی‌جا: انتشارات گروس.
  31. رحیمیان جبار (1388). بررسی تطبیقی برخی از مسائل مرتبط با ایمان از دیدگاه مولانا و کرکگارد، فلسفۀ دین، سال ۶، شمارۀ ۲.
  32. زندیه، عطیه (1386). دین و باور دینی در اندیشۀ ویتگنشتاین: نشر نگاه معاصر.
  33. سیرل، بارت (1374). خدا در فلسفۀ ویتگنشتاین متقدم، ترجمۀ هدایت علوی‌تبار، ارغنون، شمارۀ ۷، پاییز و زمستان.
  34. عباسی، ولی‌الله (1382). فدئیسم، نگاهی به ایمان‌گرایی افراطی و اعتدالی، معرفت، شمارۀ 67.
  35. علیزمانی، امیر عباس (1387). سخن گفتن از خدا، چ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
  36. فسنکول، ویلهلم (1385). گفتنی‌ها، ناگفتنی‌ها، تهران: نشر هرمس.
  37. فعالی، محمد تقی (1379). درآمدی بر معرفت‌شناسی دینی و معاصر، تهران: نشر معارف.
  38. ـــــــــــ (1385). تجربۀ دینی و مکاشفۀ عرفانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
  39. ـــــــــــ (1388). فلسفه، کتاب ماه، ویژه‌نامۀ ا. ویتگنشتاین، سال ۲، شمارۀ ۲۲.
  40. فیلیپس، دی. زد (1382). دین در آینۀ ویتگنشتاین، هفت آسمان، شمارۀ ۱۸.
  41. ـــــــــــ (بی‌تا). وجود متعالی، پژوهشنامۀ متین، شماره‌های ۲۳ و ۲۴.
  42. کاپلستون، فردریک (1384). فلسفۀ معاصر، تهران: انتشارات زوار.
  43. کاشفی، محمد رضا (1380). فرهنگ و مسیحیت در غرب، تهران: دانش و اندیشۀ معاصر.
  44. کیوپیت، دان (1385). دریای ایمان، چ اول، تهران: طرح نو.
  45. لگنهاوزن، محمد (1379). گناه ایمان‌گرایی ویتگنشتاین، مجلۀ نقد و نظر، مترجم: سید محمود موسوی، سال هفتم شمارۀ ۱ و ۲.
  46. ملکم، نورمن (1383). دیدگاه دینی ویتگنشتاین، تهران: نشر گام نو.
  47. ـــــــــــ (1382). شرح احوال و آرای ویتگنشتاین، تهران: نشر هرمس.