John Hick and the Epistemological Validity of Religious Experience

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Philosophy of Religion, Farabi Campus, University of Tehran

2 Associate Professor, Farabi Campus, University of Tehran

Abstract

John Hick, the renowned contemporary philosopher, is known by his theory of religious pluralism. It should be noted, though, that one of the main principles of Hick’s pluralistic theory is the religious experience and the role such an experience has in the validation of the religious beliefs. In fact, he bridges the plurality of religious experiences to the plurality of religious beliefs. In order to show the epistemological validity of religious experience, Hick adopts some principles such as the criticality of having belief in the object associated with the religious experience, the principle of critical trust, the principle of testimony, and the principle of spiritual and moral outcomes. The article at hand analyzes and criticizes these principles. Moreover, the diversity and plurality of religious experiences are discussed and Hick’s view in this regard is investigated. In line with this investigation and criticism, we will extensively talk about Hick’s epistemological principles for pluralism. At the end, we conclude although paying attention to the consequences of religious experience can be promising, no rational, undisputable argument similar to the traditional arguments for the verification of the existence of God can be extracted from them.

Keywords


  1. ـ قرآن کریم.

    1. ابن‌عربی، محمدبن علی (بی‌تا). الفتوحات المکیه، چاپ مکرر، بیروت: دار صادر.
    2. ــــــــــــــــــــــ (1375). فصوص الحکم، تحقیق ابوالعلاء عفیفی، چ سوم، تهران: الزهراء.
    3. اخوان، مهدی (1386). جان هیک؛ گذر از کثرت تجربۀ دینی به کثرت‌گرایی دینی، نقد و نظر، سال دوازدهم، شمارۀ 3 و 4: 232 – 251.
    4. پترسون، مایکل و دیگران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی؛ چ اول، تهران: طرح نو.
    5. جامی، عبدالرحمان (1373). نفحات الانس من حضرات القدس، دکتر محمود عابدی، چ دوم، تهران: اطلاعات.
    6. حسن‌زاده آملی، حسن (1377). انسان در عرف عرفان، تهران: سروش.
    7. ــــــــــــــــــــ (1371). سرح العیون فی شرح العیون، تهران: امیرکبیر.
    8. ـــــــــــــــــــــ (1375). نصوص الحکم بر فصوص الحکم، چ دوم، تهران: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
    9. شیرازی، رضی (1383). درس‌های شرح منظومۀ سبزواری، جلد 2، تهران: حکمت.
    10. شیرازی، صدرالدین (1380). الحکمة المتعالیه، فی الاسفار الاربعه العقلیه، جلد 2، تحقیق دکتر مقصود محمدی، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    11. ــــــــــــــــــ (1981). الحکمه المتعالیه، فی الاسفار الاربعه العقلیه، جلد 9، چ سوم، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
    12. شیروانی، علی (1391). تعلیقاتی بر ارزش معرفت‌شناختی تجربۀ دینی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    13. فعالی، محمد تقی (1380). تجربۀ دینی و مکاشفۀ عرفانی، تهران: مؤسسۀ فرهنگی دانش و اندیشۀ معاصر.
    14. قیصری، داوود (1375). شرح فصوص الحکم، به کوشش سید جلال‌الدین آشتیانی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
    15. کاشانی، عبدالرزاق (1381). شرح منازل السائرین، تحقیق محسن بیدارفر، چ دوم، قم: بیدار.
    16. نصیری، منصور (1391). بررسی ادلۀ مخالفان حجیت معرفت‌شناسی تجربۀ دینی، ذهن، شمارۀ 52: 91 – 111.
    17. ــــــــــــــ (1392). بررسی ادلۀ معتقدان حجیت معرفت‌شناسی‌ تجربۀ دینی، اندیشۀ نوین دینی، شمارۀ 35: 45 – 62.
      1. Alston, William p. (fall1988). The perception God; in :Topics in philosophy, 16, no.2.
      2. Broad, C.D.(1939). Arguments for Existence of God.II, The journal of theological Studies; XL: 157 – 167.
      3. Hick, John (1989). An Interpretation of Religion. L0ndon.Macmillan.
      4. _________ (2010). Between faith and Doubt; dialogues on Religion and Reason. London. Macmillan.
      5. James, William (1983). The varieties of Religious Experience; Lectures IX and X on conversion.
      6. Kenny, Antony (1983). Faith and Reason; NY: Columbia UP.
      7. Martin, C. B. (1959). Religious Belief; Ithaca, NY: Cornell University Press.
      8. Meister, Chad (1990). Introducing philosophy of religion; First published, New york: Routledge.
      9. Swinburne, Richard (1991). the Existence of God; rev. ed. Oxford: Clarendon press.