Matter of Beliefs: An Examination of Ibn ‘Arabi’s Stances toward the Diversity of Religions

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Philosophy, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran

Abstract

The diversity of religions is one of the most challenging issues in the contemporary world that has instigated various reactions such as pluralism which has been specified by contemporary philosophers of religion in the form of a unified theory. John Hick claims that regardless of the formation method of theory, its content has been suggested many centuries ago by thinkers such as Ibn ‘Arabi. In addition to the examination of this claim, the article at hand aimed at studying the way Ibn ‘Arabi has addressed the question of the diversity of religions based on the principles of this thought. This examination led us to conclude that Ibn ‘Arabi’s thought system is a solid one which entails several key ideas as its focal points; Ibn ‘Arabi’s solutions for many issues are based on these key ideas. Ibn ‘Arabi’s attention to the difference between beliefs and the diversity of religions does not derive from external factors and social issues; rather, it originates directly from his pivotal ideas such as the Unity of Being, Divine Names, and the manifestation and sovereignty of God in the whole World of Being. Based on these principles, Ibn ‘Arabi rules that all paths are right and all religions and their followers are also right. The title of this article is adopted from the very statements of Ibn ‘Arabi in his works; he calls his heart as the “receiver of all forms” and advises everyone to be the “matter of all beliefs”.

Keywords


  1. ـ قرآن کریم.

    1. ابن‌عربی، محی‌الدین (1370). فصوص الحکم، به کوشش ابوالعلاء عفیفی، قم: الزهرا.
    2. ـــــــــــــــــــ (بی‌تا). الفتوحات المکیه، بیروت: دار صادر.
    3. ــــــــــــــــــ (1377). ترجمان الاشواق، شرح رینولد الین نیکلسون، ترجمۀ گل‌بابا سعیدی، تهران: روزنه.
    4. پترسون، مایکل و دیگران (1388). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، تهران: طرح نو.
    5. پویمن، لوییس پی (1387). معرفت‌شناسی مقدمه‌ای بر نظریۀ شناخت، ترجمۀ رضا محمدزاده، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
    6. جامی، عبدالرحمن (1378). هفت اورنگ، مثنوی هفت اورنگ، تصحیح اعلی‌خان افصح‌زاده، تهران: میراث مکتوب.
    7. چیتیک، ویلیام (1383). عوالم خیال، ترجمۀ سید محمود یوسف ثانی، تهران: پژوهشکدۀ امام خمینی.
    8. ــــــــــــــ (1388). ایمان و اعتقاد در عرفان ابن‌عربی،  اطلاعات حکمت و معرفت، مترجم: مهدی نجفی، شمارۀ 11: افرا.
    9. دشتی، سید محمد (1385). «تکثرگرایی دینی به روایت فصوص و مثنوی»، حافظ، شمارۀ 29.
    10. سروش، عبدالکریم (1377). صراط‌های مستقیم، تهران: مؤسسۀ فرهنگی صراط.
    11. فرامرز قراملکی، احد (1387). روش‌شناسی مطالعات دینی، چ دوم، مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
    12. قیصری، داوود (1383). شرح فصوص الحکم ابن‌عربی، تصحیح جلال‌الدین آشتیانی، تهران: علمی و فرهنگی.
    13. مولوی، جلال‌الدین محمد (1389). مثنوی معنوی، تصحیح قوام‌الدین خرمشاهی، چ دهم، تهران: دوستان.
    14. هیک، جان (1382). بعد پنجم: کاوشی در قلمرو روحانی، ترجمۀ بهزاد سالکی، تهران: قصیده‌سرا.
    15. ـــــــــــ (1384 الف). چرا و چگونه به پلورالیزم رسیدم، اخبار ادیان، شمارۀ 12.
    16. ـــــــــــ (1384ب). پلورالیسم دینی و اسلام، ترجمۀ محمد محمدرضایی، شمارۀ 37: قبسات.
    17. ـــــــــــ (1386). مباحث پلورالیسم دینی، ترجمۀ عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر علم.
      1. Hick, John )1993). Disputed Questions, yall un. Press: 146-163.
      2. ___ (1985). Problems of religious pluralism, London, st. Martin’s press.
      3. ___ (1977). God and Universe of Faith, London, Macmillan.
      4. Rahner, Karl (1969). God and the Soul. New York: Schocken Books.
      5. Kant, Immanuel (1929). Critique of Pure Reason, trans by  Norman Kemp Smith, New York, Macmillan.