Reviewing and Criticizing the Nature of Revelation from the Viewpoint of Nasr Hamid Abu Zayd

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

2 PhD Student, Department of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

Abu Zayd, the Egyptian thinker, proposes three viewpoints to the quiddity of revelation. In his first viewpoint, he compares prophethood with fortunetelling so as to introduce it as culturally accepted and familiar. However, Abu Zayd’s investigation of fortunetelling and its cultural acceptability is not sufficient. Moreover, cultural superstitions such as fortunetelling cannot provide appropriate justifications for the divine revelation. Furthermore, his claims are not congruent with intra-religious evidences. In his second viewpoint, Abu Zayd introduces the Qur’ān as the religious experience of the Prophet (s). He presented a third viewpoint toward the end of his life, based on which he deems the Qur’ān not as the Divine Word, but rather as the fallible words of the Prophet (s). From the viewpoint of Abu Zayd, the Qur’ān is the result of the discussions of the Prophet (s) with Arabs who faced him. He asserts that the Qur’ān is not a unified and consolidated text, but rather, it is a set of speeches. That is to say, he thinks that the Qur’ān is a fragmented text whose disagreements are justifiable and its inconsistencies are solvable, because each of its statements have been articulated in certain conditions, due to certain requirements, and for a certain audience. This article has examined and criticized the opinions of Abu Zayd, and their erroneousness has been shown.

Keywords


  1. ابن‌منظور، محمد (1414 ق). لسان العرب، چ سوم، بیروت: دار صادر (نرم‌افزار جامع تفاسیر نور 2).
  2. ابوزید، نصر حامد، القرآن نص تاریخی و ثقافی، اجری الحوار: محمد علی الاتاسی، www.Maaber.50megs.com.
  3. ــــــــــــــــ (1379). تأویل، حقیقت و نص، ترجمۀ مرتضی کریمی‌نیا، کیان، شمارۀ 54.
  4. ــــــــــــــــ ، دین و صلح، ترجمۀ روح‌الله فرج‌زاده، www.nasr-hamed -abuzayd.blogfa.com.
  5. ــــــــــــــــ ، قرآن به‌مثابۀ متن، قرآن به‌مثابۀ دیسکورس‌های مختلف، گفت‌وگو با اکبر گنجی، www.nasr-hamed-abuzayd.blogfa.com
  6. ــــــــــــــــ ، متن بودن قرآن، ترجمۀ روح‌الله فرج‌زاده،  www.nasr-hamed-abuzayd.blogfa.com
  7. ــــــــــــــــ ، مقاربه جدیده للقرآن من النص الی الخطاب، نحو تأویلیه انسانویه www.mi3raj.net.
  8. ــــــــــــــــ (1380). معنای متن، ترجمۀ مرتضی کریمی‌نیا، تهران: طرح نو.
  9. ــــــــــــــــ  (1376). مفهوم وحی، ترجمۀ محمد تقی کرمی، نقد و نظر، شمارۀ 12.

10. ــــــــــــــــ  (1996). نقد الخطاب الدینی، بیروت: المرکز الثقافی العربی.

11. ــــــــــــــــ (1393). حضرت محمد(ص) و آیات خدا، قرآن و آیندۀ اسلام، به کوشش هلال سزگین، ترجمۀ فریده فرنودفر، تهران: نشر علم.

12. ــــــــــــــــ (2010). التجدید والتحریم والتأویل (بین المعرفه العلمیه و الخوف من التکفیر)، بیروت: المرکز الثقافی العربی.

13. ــــــــــــــــ (2014). نوآوری، تحریم و تأویل (شناخت علمی و هراس از تکفیر)، ترجمۀ مهدی خلجی، آموزشکدۀ الکترونیکی توانا.

14. ــــــــــــــــ ، اساس دین بیم و عشق است، مصاحبۀ استفان اورث با نصر حامد ابوزید، ترجمۀ سپیده جدیری، www.nasr-hamed-abuzayd.blogfa.com

15. ارکون، محمد (1993). الفکر الاسلامی نقد و اجتهاد، ترجمه و تعلیق هاشم صالح، الجزائر: المؤسسة الوطنیه للکتاب.

16. خدابخش، داوود، نصر حامد ابوزید و کتاب {حضرت} محمد و آیات الهیwww.nasr-hamed-abuzayd.blogfa.com

17. السید، ناظم، حوار مع ابوزید، جدیره القدس العربی www.nasr-hamed-abuzayd.blogfa.com

18. طباطبایی، سید محمد حسین (1417 ق). نهایه الحکمه، تصحیح و تعلیق عباسعلی زارعی سبزواری، چ چهاردهم، قم: مؤسسۀ نشر اسلامی.

19. ــــــــــــــــــــــــــ (1374). المیزان، ترجمۀ سید محمد باقر موسوی همدانی، چ پنجم، قم: جامعۀ مدرسین (نرم‌افزار جامع تفاسیر نور 2).

20. وصفی، محمد رضا (1387). نومعتزلیان، گفت‌وگو با نصر حامد ابوزید، عابد الجابری، محمد ارکون، حسن حنفی، تهران: نگاه معاصر.