The Criticism of the Theory of "Feminist Theology in the Qur’ān" from the Viewpoint the Qur’ān and Hadiths

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Qur’ān and Hadith Sciences, Shahed University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Qur’ān and Hadith Sciences, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

Riff’at Hassan is one of the most important Muslim thinkers in the US and is the leader of Muslim feminists. Influenced by Feminist theology in Christianity, she proposes “feminist theology in the Qur’ān”. From the viewpoint of Riff’at Hassan, three theological factors in the world of Islam and the Qur’ān have led to the appearance and expansion of the belief in the supremacy of the man over the woman: the subordination of the woman to man in creation, Eve’s deception of Adam which led to their fall from the Eden paradise, and the creation of the woman for the cause of man. Suchlike factors and attitudes are basically proposed in the Sunnī interpretations and traditions, and the themes of traditions she has used are rejected in Shī‘a narrations. Nonetheless, even if we accept the claims of Riff’at Hassan, her arguments lead to the proposition that the man and the woman are not different in creation, both have been deceived by Satan, and both have been expelled and fallen from Paradise, and there is no difference between them in these regards. However, the key point here is that this theory does not prove the legal-jurisprudential equality between men and women, and the Qur’ān gives in different orders in this regard, especially with regard to inheritance and retaliation.

Keywords


  1. ـ قرآن کریم با ترجمۀ فولادوند.

    ـ کتاب مقدس، ترجمۀ شریف.

    1. ابن‌بابویه، محمدبن علی (1413 ق). من لایحضره الفقیه، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین.
    2. ــــــــــــــــــــــ (1376). الأمالی، تهران: کتابچی.
    3. ــــــــــــــــــــــ (1378). عیون أخبار الرضا علیه‌السلام، تهران: نشر جهان.
    4. ابن‌منظور محمدبن مکرم (1414 ق). لسان‌العرب، بیروت: دار صادر.
    5. ابن‌ماجه، محمدبن یزید (1421 ق). سنن ابن‌ماجه، الطبعه الاولی، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
    6. بخاری، محمدبن إسماعیل (1980). صحیح البخاری، مصر: المطبعة السلفیة و مکتبتها.
    7. حر عاملی، محمدبن حسن (1409 ق). تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة، قم: مؤسسة آل‌البیت(ع).
    8. حسینی زبیدی، محمد مرتضی (1414 ق). تاج‌العروس من جواهر القاموس، مصحح علی هلالی، بیروت: دارالفکر.
    9. جزایری، نعمت‌الله‌بن عبدالله (1404 ق). النور المبین فی قصص الأنبیاء و المرسلین، قم: مکتبة آیت‌الله المرعشی النجفی.
    10. جوادی آملی، عبدالله (1388). زن در آیینۀ جلال و جمال الهی، قم: اسراء.
    11. ـــــــــــــــــــ (1389). تسنیم، قم: اسراء.
    12. ـــــــــــــــــــ (1387). الحقوق و التکالیف الواجبه فی الاسلام، قم: اسراء.
    13. دارمی، عبدالله‌بن عبدالرحمن (1421 ق). سنن الدارمی، ریاض: دارالمغنی.
    14. سیوطی، جلال‌الدین (1404 ق). الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانۀ آیت‌الله مرعشی نجفی.
    15. کلینی، محمدبن یعقوب‌بن اسحاق (1407 ق). الکافی (ط - الإسلامیة)، تهران: دارالکتب الإسلامیة.
    16. طبری،محمدبن جریر (1356). ترجمۀ تفسیر طبری، تهران: انتشارات توس.
    17. طباطبایی، محمد حسین (1417 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: جامعۀ مدرسین.
    18. ملاصدرا، محمدبن ابراهیم (۱۹۸۱). الحکمة المتعالیة فی‌الاسفار العقلیة الاربعه، امینی و امید، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
    19. مجلسی، محمد باقر (1403 ق). بحارالأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی.
      1. Brabeck, Mary (1997). Feminist theory and psychological practice. Washington: American Psychological Association.
      2. Parsons, Susan Frank (2002). The Cambridge Companion to Feminist Theology, london: Cambridge: london.
      3. Hassan, Riffat, (1999). Feiminism in Islam [in Feiminism and World Religion edited by Arvind Sharma], New York, State university of New York.
      4. Hassan, Riffat (1996). Religious Human Rights in Global Perspective: Religious Perspectives, Martinus Nijhoff Publishers, Netherlands.
      5. Hassan, Riffat (2009). The Quranic Perspective on Religious Pluralism. edited by Mohammed Abu-Nimer and David Augsburger, Lexington, Lanham.
      6. Muhammad lqbal (1962). The Reconstruction of Religious Thought in Islam (Lahore: Shaikh Muhammad Ashraf).
      7. Toshihiko lzutsu (1959). The Structure of the Ethical Terms in the Koran, Keio Institute of Philosophical Studies, Mita, Siba, Minatoku, Tokyo.
      8. A. Maududi (1976). The Meaning of the Qur'an (Islamic Publications, volume 4, 16, footnote 13 (2).
      9. Fatima Mernissi (1975). Beyond the Veil (Cambridge: Schenkman Publishing Company.
      10. Rafiullah Shehab (1986). Rights of Women in Islamic Shariah (Lahore: Indus Publishing House.