A Critical Investigation of Dawkins’ Naturalism

Document Type : Research Paper

Authors

1 MSc Holder, Department of Philosophy, Faculty of Theology, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Theology, Alzahra University, Tehran, Iran

Abstract

Richard Dawkins is one of the contemporary atheists greatly affected by Darwinism. As an evolutionary biologist, he has tried to justify all the complex phenomena of the world through his Naturalistic approach. He denies the relationship between ethics and religion following evolutionary ethics and strives to overrule the hypothesis of God as the Designer and Cosmic Mind. But the important thing is that despite the serious criticisms of Darwin's theory of evolution, it still holds great significance and appears to have caused many conflicts between religious beliefs and science. To many, the conflict with religion is not due to the conflict between the content of science and religion but to the assumption that scientific methods are the only way to know and discover reality. In the present research, we intend to defend this stance – through a critical investigation of some of Dawkins’ Naturalistic approaches from the viewpoint of Alvin Plantinga and others – that a true agreement between science and religion can be found via a true interpretation of experimental science theories and attention to methodological issues in science, and finally can use the scientific methods for recognizing the world as ways of divine management and action.

Keywords


  1. آیت‌اللهی، حمید رضا؛ شوروزی، حسین (1393). برهان تنظیم دقیق: مواجهۀ سوبر و مدافعان برهان، جستارهای فلسفۀ دین، 3 (2): 73 - 88.
  2. باربور، ایان (1292). دین و علم، پیروز فطورچی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
  3. داوکینز، ریچارد (1396). سرگذشت شگفت‌انگیز حیات روی زمین، ترجمۀ محمد رضا توکلی صابری، تهران: انتشارات معین.
  4. داوکینز، ریچارد (بی‌تا). پندار خدا، ترجمۀ الف فرزام، بی‌جا: بی‌نا.
  5. داوکینز، ریچارد (1388). ساعت‌ساز نابینا، ترجمۀ محمود بهزاد، شهلا باقری، تهران: مازیار.
  6. صفایی‌پور، حامد (1392). اصل آنتروپیک و نقش آن در برهان تنظیم ظریف کیهانی، بررسی و نقد دیدگاه‌ها . پژوهش‌های علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4 (2): 77 - 109.
  7. فرخی بالا جاده، علیرضا؛ علی‌زمانی، امیر عباس (1391). بررسی استدلال‌های ماتریالیستی ریچارد داوکینز دربارۀ خدا و تکامل، جستارهای فلسفۀ دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1 (2): 105 - 128.
  8. قراملکی، احد فرامرز (1373). موضع علم و دین در خلقت انسان، تهران: مؤسسۀ فرهنگی آرایه.
  9. موسوی راد، سید جابر (1395). برهان نظم بر مبنای اصل تنظیم دقیق کیهانی، معرفت کلامی 7 (1): 7 - 24.
  10. موسوی، سید محمود؛ سموعی، نفیسه (1392). اخلاق در اسارت ژن‌ها: بررسی نظریات ریچارد داوکینز در مورد اخلاق مبتنی بر نظریۀ تکامل، پژوهشنامۀ اخلاق، 6 (21): 61 - 76.
  11. میرباباپور، یوسف؛ دانشور، سید مصطفی (1396). رابطۀ علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا، معرفت کلامی، 8 (18): 23 - 42.
    1. available, No authors(2018). Goldilocks geology. from ELSEVIER ,238( 3179), 57.
    2. Baker, A. (2004). Simplicity. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    3. Bena, L; Grana,M (2015). String cosmology and the landscape.from Elsevier,16, 200-206.
    4. Chignell, A.P. (2015). Natural Theology and Natural Religion. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    5. Craig, W. L (2008). Reasonable Faith, Christain Truth and Apologetics. WHEATON, ILLINOIS, Crossway books.
    6. Dawkins, R. (1996). Climbing Mount Improbable. New York: Nork Norton.
    7. Dawkins, R ( 2006). THE GOD DELUSION. London: BANTAM PRESS.
    8. Dawkins, R (2011). THE MAGIC of REALITY. New York: Free Press.
    9. Dawkins, R (1989). The SELFISH GENE. New York: Oxford  University Press.
    10. Finlay, S. S (2017). Reasons for Action: Internal vs, External. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    11. Flew, A(2008). THERE IS A GOD, How The World’s Most Notorious Atheist Change His Mind. HarperCollins.
    12. Huxley, Th. H(1896). Evolution and Ethics,. New York: D. Appleton & Co.
    13. Kitcher, P(2009). Evolution and religion. from Routledge Encyclopedia of Philosophy.
    14. Planting a, A(2011). WHERE THE CONFLICT REALLY LIES. Oxford University Press.
    15. Roy,K.I., Kennedy III,R G., Fields,D.E(2013). Shell worlds. from ELSEVIER, 82(2), 238-245.
    16. Smith,G( 2007). Isaac Newton. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    17. Van der Steen, W J(1999). Methodological Problem in Evolutionary Biology. XII. Against Evolutionary Ethics. from Springer, 47.
    18. Vander Laan, D (2017). Creation and Conservation. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    19. Vogel, J(2018). Inference to the best explanation. from Routledge Encyclopedia of Philosophy.
    20. Ward, K(1998). God, FAITH & THE NEW MILLENNIUM. one world.
    21. Ward, K(2008). Why There Almost Certainly Is a God. England: Lion Hudson plc.
    22. Wade, M(2005). Evolutionary Genetics. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
    23. Wilson, C (2007). EVOLUTIONARY ETHICS. from ELSEVIER, 219-246.
    24. Wind, J (1980). Man’s selfish genes, social behavior and ethics. from  ELSEVIER,3(1), 33-41.