The Study of the Effect of Proclus Works on the Conception of Farabi and Avicenna of the Necessary Existence

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D., Faculty of Theology, Payame Noor University, Southern Tehran Branch, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Faculty of Theology, Payame Noor University, Southern Tehran Branch, Tehran, Iran

Abstract

In this paper, we examine the question of whether the conceptualization of the Necessary being has been historically present in the Neo-Platonist (Proclus) thinking before Farabi and Avicenna. With his four-part design comprised of the First Cause, being, reason, and self, Proclus explains his philosophical foundations about topics such as pure goodness, the self-sufficiency and the supreme being of the First Cause, grace, the First innovator, I-ness, reason and its characteristics and degrees, soul and its characteristics and degrees, and divides the creatures based on eternity. Farabi and Avicenna agree with Proclus in issues such as the self-sufficiency and the supreme being of the First Cause, grace, the First Innovator, the contingency or simplicity of reason and its freedom for corporeality, and the soul and its role in the circular movement of the celestial bodies, in a way that in some cases, Proclus’ words and phrases are directly used in the book al-Khair al-mahz.

Keywords


  1. ابن‌سینا (1385). الهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسن‌زاده الاملی، چ اول، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه،
  2. ـــــــــــ (1375). الاشارات و التنبیهات، شرح خواجه نصیرالدین طوسی، قم: البلاغه.
  3. ـــــــــــ (1363). المبدأ و المعاد، به اهتمام عبدالله نورانی، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک‌گیل با همکاری دانشگاه تهران.
  4. ـــــــــــ (1388). التعلیقات، قم: مکتب الاعلام الاسلامی فی الحوزة العلمیه.
  5. ـــــــــ (1403 ق). الاشارات و التنبیهات، شرح نصیرالدین طوسی، شرح الشرح قطب‌الدین رازی، قم: انتشارات بلاغة.
  6. ـــــــــــ (1394) دانشنامۀ علایی، تهران، انتشارات مولی.
  7. ــــــــــ (بی‌تا الف). النجاة، به اهتمام مصطفی افندی المکاوی و الشیخ محیی‌الدین الصبری، قاهره: جامعة القاهره.
  8. ـــــــــــ (1980). عیون الحکمه، تحقیق عبدالرحمن بدوی، چ دوم، بیروت: دارالعلم.
  9. ـــــــــــ (1413 ق). المباحثات، تحقیق و تعلیق محسن بیدارفر، قم: انتشارات بیدار.

10. ابن‌ندیم، محمد‌بن اسحاق (1346). الفهرست، تهران: چاپخانۀ بانک بازرگانی.

11. بدوی، عبدالرحمن (1977). افلاطونیه المحدث عندالعرب، قاهره: وکاله المطبوعات.

12. پورجوادی، نصرالله (1364). درآمدی بر فلسفۀ افلوطین، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

13. تبرایی، مهناز (1397). الهیات سلبی در اندیشۀ ابن‌سینا، فلسفۀ دین، دورۀ 15، شمارۀ 3: 585 – 605.

14. عامری، ابوالحسن (1375). رسایل ابوالحسن عامری، با مقدمه و تصحیح سبحان خلیفات، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

15. علامه طباطبایی، محمد حسین (1364). بدایه الحکمه، قم، مؤسسۀ نشر اسلامی.

16. فارابی، ابونصر محمدبن محمد (1405 ق). فصوص الحکم، قم: انتشارت بیدار.

17. ــــــــــــــــــــــــــــ (۱۳۷۱). سیاست مدنیه، ترجمۀ سید جعفر سجادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

18. ـــــــــــــــــــــــــــ (1349). آرای اهل مدینۀ فاضله، حیدرآباد دکن: مطبعة مجلس الدایره‌المعارف العثمانیه.

19. ـــــــــــــــــــــــــ (1990). الحروف، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت: دارالمشرق.

20. ــــــــــــــــــــــــ (1406 ق). فصول المنتزعه، تحقیق فوزی متری نجار، بی‌جا: انتشارات الزهرا.

21. ـــــــــــــــــــــــــــ (1387). رسایل فلسفی فارابی، به کوشش سعید رحیمیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

22. کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه، ج 1، ترجمۀ جلال الدین مجتبوی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.

23. Proclus, & Dodds E. R. (1964). The elements of theology: a revised text. Clarendon Press

24. Majid Fakhry,(1983). A History of Islamic Philosohy, 2nd edn (London: Longman/ New York Columbia University Press, 1983), p.19; Netton, Allah Transcendent, pp.13, 59.

25. R. Netton, (1989). Allah Transcendent: Studies in the Structure and Semiotics of Islamic Philosophy, Theology and Cosmology (London: Routledge, 1989), p.x and passim