From the Christian Intellect of the Middle Ages to the Human Intellect of Renaissance: An Investigation of the Relationship between Faith and Wisdom in the Western Thought Based on Saint Augustine Opinions

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Painting, Faculty of Art, Alzahra University, Tehran, Iran

2 Professor, Advanced Studies of Art Department, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

The philosophy of Middle Ages began with the stances of Saint Augustine. In his teaching “I am guilty, therefore I exist” he defines the truth and existence of the human for the first time based on a human, non-divine action. The examination of the evolution from Saint Augustine’s foregoing statement to that of Descartes (I think, therefore I am) on the one hand shows the long-lasting challenge in solving the relationship between perception and truth, and on the other hand, determines the roots of modernism in some opinions suggested in Middle Ages. This article explains some of the most fundamental opinions of the Middle Ages thinkers such as Abelard’s Skeptism theory as the instrument to attain the truth, Saint Francis’ point that the truth is more a lowly thing within the human rather than a sublime matter, Voluntaryism and individualism of William of Ockham and Nicholas of Autrecourt, etc. This way, it clarifies the way the human intellect is represented in the modern age and the procedure that led to the production of the proposition “I think, therefore I am.” The study was descriptive-analytical in nature and used indicative reasoning for data analysis purposes. The findings revealed that the basis of Descartes’ philosophy (as the father of modern philosophy) is adopted from Saint Augustine’s thoughts. In other words, not only the beginning of the Middle Ages but also the establishment of the modern age should be attributed to Saint Augustine.

Keywords


  1. اراسموس، دسیدریوس (1387). در ستایش دیوانگی، ترجمۀ ‌حسن صفاری، چ ششم، تهران: فرزان‌روز.
  2. آگوستین (1380).اعترافات، ترجمة سایه میثمی، چ دوم، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
  3. ـــــــ (1392). شهر خدا، ترجمة حسین توفیقی، چ دوم، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  4. اوی‌زرمان، تئودور (1377). مسائل تاریخ فلسفه، ترجمة پرویز بابایی، تهران: نگاه.
  5. برونوسکی، جیکوب؛ مازلیش، بروس (1378). سیر اندیشه در غرب از لئوناردو تا هگل، تبریز: اختر.
  6. برهیه، امیل (1380). تاریخ فلسفة قرون وسطی و دورة تجدد، ترجمۀ یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی.
  7. بورکهارت، یاکوب (1376). فرهنگ رنسانس در ایتالیا، ترجمة محمد حسن لطفی، تهران: طرح‌ نو.
  8. تامسون، گرت (1385). فلسفة دکارت، ترجمة علی بهروزی، تهران: طرح نو.
  9. دکارت، رنه (2535). گفتار در روش به‌کار بردن عقل، ترجمة محمد علی فروغی، تهران: پیام.
  10. دورانت، ویل (1385). تاریخ تمدن، رنسانس، ترجمة صفدر تقی‌زاده و ابوطالب صارمی، جلد 5، چ دوازدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
  11. دورانت، ویل (1385). تاریخ تمدن، اصلاح ‌دینی، ترجمة فریدون بدره‌ای و دیگران، جلد 6، چ یازدهم، تهران: علمی و فرهنگی.
  12. دوسانتیلانا، جورجی (1345). عصر بلندگرایی، ترجمة پرویز داریوش، تهران: امیرکبیر.

13. راسل، برتراند (1351). تاریخ فلسفة غرب و روابط آن با اوضاع سیاسی و اجتماعی از قدیم تا امروز، ترجمة نجف دریابندری، چ سوم، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.

  1. ـــــــــــ (1353). تاریخ فلسفة غرب (فلسفة جدید ترجمة نجف دریابندری، جلد 3، چ سوم، تهران: شرکت سهامی کتاب‌های جیبی.
  2. ژیلسون، اتین (1378). عقل و وحی در قرون وسطی، ترجمة شهرام پازوکی، تهران: گروس.
  3. ــــــــــــ (1390). نقد تفکر فلسفی غرب، ترجمة احمد احمدی، چ پنجم، تهران: سمت.
  4. سعید، ادوارد (1385). اومانیسم و نقد دمکراتیک، ترجمة اکبر افسری، تهران: کتاب روشن.
  5. فرمانتل، آن (2536). عصر اعتقاد/ فلاسفة قرون وسطی، ترجمة احمد کریمی، تهران: امیرکبیر.

19. کاپلستون، فردریک چارلز (1388). تاریخ فلسفه، فلسفة اواخر قرون وسطی و دورة رنسانس از اوکام تا سوئارس، ترجمة ابراهیم دادجو، جلد 3، تهران: علمی و فرهنگی.

  1. ــــــــــــــــــــــــ (1387). دیباچه‌ای بر فلسفة قرون وسطی، ترجمة مسعود علیا، تهران: ققنوس.
  2. گادامر، هانس گئورگ (1384). آغاز فلسفه، ترجمة عزت‌الله فولادوند، چ دوم، تهران: هرمس.
  3. لاسکم، دیوید (1382). تفکر در دورة قرون وسطی، ترجمة محمد سعید حنایی ‌کاشانی، تهران: قصیده‌سرا.
  4. لوفان‌باومر، فرانکلین (1380). جریان‌های اصلی اندیشۀ غربی، تطبیق و ترجمۀ کامبیز گوتن، چ دوم، تهران: حکمت.
  5. لین، تونی (1384). تاریخ تفکر مسیحی، ترجمة روبرت آسریان، چ دوم، تهران: فرزان‌روز.
  6. موسکا، گائتا؛ بوته، گاستون (1377). تاریخ عقاید و مکتب‌های سیاسی، ترجمة حسین شهیدزاده، چ سوم، تهران: مروارید.
  7. وازاری، جورجو (1384). زندگی هنرمندان، ترجمة علی‌ اصغر قره‌باغی، تهران: سورۀ مهر.
  8. هالینگ دیل، ر.ج (1364). مبانی و تاریخ فلسفة غرب، ترجمة عبدالحسین آذرنگ، تهران: کیهان.
    1. Febvre, Lucien. (1947).. Le problème de l’incroyance au XVIe siècle, La religion de Rabelais. Éditions. Paris: Albin Michel.

Hegel, G. W. F. (2007). Leçons sur l'histoire de la philosophie, Paris: Gallimard.