Human Reading of Religion; Assessing the View of Muhammad Mojtahed Shabestari

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Islamic Studies, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran

Abstract

One of the most important debates in the field of religious studies and understanding of religion teachings today is the ability to understand religion based on human readings and religious experience. When it comes to the human readings of religion, two points are assumed to be concurrent: first, it is possible for human beings to understand religion; It is not unique and can be read as human. This last point, the change in the structures of understanding religion, is due to the changes that human beings are facing today. Mojtahed Shabestari, a contemporary thinker, believes that, given the dramatic changes in human life today, their thinking, religion, spirituality, and faith must also undergo a fundamental change, and one must go beyond their religious tradition, ideas, or beliefs. It gained a new understanding of it until it finally came to religious experience. He believes that there are different readings on religion and that one single reading cannot be accomplished. The main purpose of this research is to explain the aforementioned claim by presenting the arguments presented and responding to them by the content analysis method of explaining the data. The findings of the study show that human readings of religion are in contrast to divine readings, and the Shabestari perspective is sometimes explicitly and sometimes slightly hidden and rooted in relativity, hermeneutics, religious experience, and humanism.

Keywords


  1. بهشتی، احمد (1386). فلسفۀ دین، قم: بوستان کتاب.
  2. پترسون، مایکل و دیگران (1376). عقل و اعتقاد دینی، ترجمۀ احمد نراقی و ابراهیم سلطانی، چ اول، تهران: طرح نو.
  3. جوادی آملی، عبدالله (1372). شریعت در آیینۀ معرفت، تهران: مرکز فرهنگی رجاء.
  4. ــــــــــــــــــــ (1375). تبیین براهین اثبات خدا، قم: اسراء.
  5. خاکی قراملکی، محمدرضا (1390). کارکردهای دین از منظر مدل تحلیل ایمان دینی، چاپ‌شده در کتاب: مبانی نظری مقیاس‌های دینی به کوشش محمدرضا سالاری‌فر و همکاران، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
  6. خرمشاهی، بهاءالدین (1372). دین‌پژوهی: دفتر اول، تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  7. خسروپناه، عبدالحسین (1381). زیرساخت‌های قرائت‌پذیرانگاری دین، قبسات، سال هفتم، شمارۀ 23: 23 - 10.
  8. ــــــــــــــــــــ (1390). کلام جدید با رویکرد اسلامی، چ دوم، قم: معارف اسلامی.
  9. ربانی گلپایگانی، علی (1392). نقد آرای هرمنوتیکی مجتهد شبستری، چ اول، تهران: کانون اندیشۀ جوان.
  10. طباطبایی، سید محمدحسین (1372). المیزان فی تفسیرالقرآن، قم: درالکتب الاسلامیه.
  11. عباسی، بابک (1391). تجربۀ دینی و چرخش هرمنوتیکی، تهران: هرمس.
  12. عباسی، ولی‌الله (1381). اندیشۀ دینی و قرائت‌پذیری، کتاب نقد، سال ششم، شمارۀ 3: 106 - 89.
  13. فعالی، محمد تقی (1381). ایمان و چالش‌های معاصر، چ اول، قم: مرکز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه.
  14. کاپلستون، فردریک چالز (1388). تاریخ فلسفه، ترجمۀ داریوش آشوری، تهران: سروش.
  15. لین، تونی (1380). تاریخ تفکر مسیحی، ترجمۀ روبرت آسریان، تهران: فروزان.
  16. مجتهد شبستری، محمد (1379). نقدی بر قرائت رسمی از دین، چ اول، تهران: طرح نو.
  17. ـــــــــــــــــــــــــ (1376). ایمان و آزادی، چ اول، تهران: طرح نو.
  18. ـــــــــــــــــــــــــ (1381). هرمنوتیک، کتاب و سنت، تهران: طرح نو.
  19. ـــــــــــــــــــــــــ (1393). آیا خداوند دین نازل کرده است؟ تارنمای شخصی محمد مجتهد شبستری.
  20. ـــــــــــــــــــــــــ (1379). پرواز در ابرهای ندانستن، کیان، شمارۀ 52، خرداد و تیر.
  21. ـــــــــــــــــــــــــ (1383). تأملاتی در قرائت انسانی از دین، چ اول، تهران: طرح نو.
  22. ـــــــــــــــــــــــــ (2014). http://www.pezhvakeiran.com/maghaleh-59072.html.
  23. محمدرضایی، محمد (1395). نقد دوم محمد محمدرضایی بر پاره‌ای از آرای مجتهد شبستری.
  24. وین پراود فوت (1377). تجربۀ دینی، ترجمۀ عباس یزدانی، قم: مؤسسۀ فرهنگی طه.
  25. راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد (1392 ق). معجم مفردات الفاظ قرآن، قم: اسماعلیان.
  26. طریحی، فخرالدین (1362). مجمع‌البحرین، تهران: مرتضوی.