A Critique of the Theory of the Monotheistic Break of Qur’an From the Perspective of Sadrian Theosophy

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Assistant Professor, Faculty of Theology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 Assistant Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

4 Associate Professor, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

Abstract

Norman Geisler believes that the reason for the transition of the God of the Abrahamic religions from the Trinity to the height of Oneness and All-Richness in the Qur'an is the influence of Plotinus' thought on it. This has led to the emergence of a monotheistic gap between the Bible and the Qur'an. On the one hand, he believes that the thought of the absolute simplicity of divine essence comes from Plotinus and is imported to the Qur’ān in the form of Aḥad and Al-Samad words, and on the other hand, he believes that the relation between attributes and essence is inevitably implied by the occurrence of plurality and the negation of absolute simplicity. In this paper, the dimensions of Geisler's critique have been examined from the perspective of Sadrian theosophy. Instead of the claim for the importing or imposing simplicity concept onto the qur’ānic verses, the inference of the simplicity of the divine essence is done through a philosophical analysis of divine attributes such as absolute richness, absolute perfection, non-limitation and non-destructibility of the divine essence, all kinds of combinations (including the combination of the attributes and essence) are rejected, and the simplicity of the divine essence is emphasized.

Keywords


  1. ـ قرآن کریم.

    1. ابن‌فارس، احمدبن فارس (1404 ق). معجم مقاییس اللغة، جلد 3، قم: مکتب الاعلام الاسلامی.
    2. ابن‌منظور، محمدبن مکرم (1414 ق). لسان العرب، جلد 3، بیروت: دار صادر.
    3. بدوی، عبدالرحمن (1413 ق). افلوطین عندالعرب، قم: بیدار.
    4. جفری، آرتور (1386). واژه‌های دخیل در قرآن، مترجم فریدون بدره‌ای، چ دوم، تهران: توس.
    5. جوهری، اسماعیل‌بن حماد (1376 ق). الصحاح: تاج اللغة و صحاح العربیة، جلد 2، بیروت: دارالعلم للملایین.
    6. الحداد، یوسف (1993). القرآن دعوه النصرانیه، چ دوم، بیروت: المکتبه البولسیه.
    7. حسینی طهرانی، محمد حسین (1426 ق). مهر تابان: یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه عالم ربانی علامه سید محمد حسین طباطبایی تبریزی (طبع جدید)، مشهد: نور ملکوت قرآن.
    8. دایرة‌المعارف قرآن کریم (1382). جلد 2، قم: مرکز فرهنگ و معارف قرآن، دفتر تبلیغات اسلامی.
    9. راغب اصفهانی، حسین‌بن محمد (1412 ق). مفردات ألفاظ القرآن، لبنان – سوریه: دار العلم - الدار الشامیة.

    10. سبحانی، جعفر (زمستان1391). توحید صفاتی، فصلنامۀ علمی ـ پژوهشی کلام اسلامی، سال 21، شمارۀ 84: 7 - 24.

    11. سبزواری، هادی (1383). اسرار الحکم، تصحیح کریم فیضی، قم: مطبوعات دینی.

    12. شهرستانی، محمدبن عبدالکریم (1364). الملل و النحل، تحقیق محمد بدران، جلد 1، قم: الشریف الرضی.

    13. صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1361). تفسیر القرآن الکریم، جلد 4، قم: بیدار.

    14. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360). اسرار الآیات (تحقیق خواجوی)، تهران: انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ اسلامی.

    15. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ (1417 ق). الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة (مقدمۀ عربی)، جلد 2، بیروت: مؤسسة التاریخ العربی.

    16. ــــــــــــــــــــــــــــ (1981 م). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة (با حاشیۀ علامه طباطبایی)، جلد 2 و 6، بیروت: دارالإحیاء التراث العربی.

    17. ـــــــــــــــــــــــــــ (1363). مفاتیح الغیب، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، انجمن اسلامی حکمت و فلسفۀ ایران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

    18. طباطبایی، محمد حسین (1390 ق). المیزان فی تفسیر القرآن، جلد 20، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطبوعات.

    19. ـــــــــــــــــــــــ (1416ق). نهایة الحکمة، قم: جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیة بقم، مؤسسة النشر الإسلامی.

    20. عبودیت، عبدالرسول (1387). درآمدی به نظام حکمت صدرایی، جلد 2، قم: مؤسسۀ امام خمینی.

    21. فراهیدی، خلیل‌بن احمد (1409 ق). کتاب العین، جلد 7، قم: نشر هجرت.

    22. کاپلستون، فردریک چارلز (1392). تاریخ یونان و روم، جلال‌الدین مجتبوی، جلد 1، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سروش.

    23. کاکایی، قاسم (1385). وحدت وجود به روایت ابن‌عربی و اکهارت، تهران: هرمس.

    24. مصطفوی، حسن (1368). التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، جلد 1 و 6، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

    25. ملکیان، مصطفی (1389). تاریخ فلسفة غرب، جلد 2، قم: پژوهشکدة حوزه و دانشگاه.

    1. نرم‌افزار جامع التفاسیر نور، نسخۀ 3، بخش ترجمه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

    27. نولدکه، تئودور (2004). تاریخ القرآن، ترجمۀ د. جورج تأمر، چ اول، بیروت: بی‌نا.

    28. Geisler, N. L., & Saleeb, A (2002). Answering Islam: The crescent in light of the cross, Michigan, Grand Rapids Baker Books.

    29. http://al-quran.info/#home.

    30. Rosé, Valentine (1883). Deutsche Literatur Zeitung, Berlin.