Negative Theology as a Complement to Innate and Cardinal Theology in Khorasan Theological School

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, Department of Philosophy, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

2 Professor, Department of Philosophy and Theology, Farabi Campus, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

In contrast to positive theology, negative theology offers a different course in theology. However, in Khorasan theological school, negative theology plays a positive epistemic complement role, which is mentioned as cardinal or innate knowledge. In this approach, humans before arriving to this world, were bearing a cardinal knowledge of God, of which of course they are somehow ignorant, and the philosophy of sending the prophets, is removing the veil of ignorance and remembering this forgotten nature and blessings. But, after proving the origin of the world, the man's wisdom without any analogy can manage to achieve knowledge of God through negative interpretation of divine attributes. The principal reason and basis for denying positive theology in this intellectual school is negation of analogy. Of course, concerning the interpretation of how negative theology is supplemented, there are enormous differences among the scholars of Khorasan school which refer to ontology of the divine attributes and proving and negating the attributes. Among the views raised in Khorasan school we have found the views of Ayatollah Mirza Mahdi Esfahani, the founder of this school, and three of his prominent pupils namely, Ayatollah Mojtaba Ghazvini, Ayatollah Maleki Mianji, and Ayatollah Morvarid.

Keywords


  1. ابن‌میمون، موسی (1972). دلاله الحائرین، تحقیق: حسین آتای، آنکارا: مکتبه الثقافه الدینیه.
  2. اشعری، ابوالحسن (1400 ق). مقالات الاسلامیین و اختلاف المصلین، مصحح هلموت ریتر، چ سوم، بی‌جا: انتشارات فرانس شتاینر.
  3. اصفهانی، میرزا مهدی (1387). ابواب الهدی، مقدمه و تحقیق و تعلیق: حسین مفید، چ اول، تهران: مرکز فرهنگی و انتشاراتی منیر.
  4. ــــــــــــــــــــــــــ (بی‌تا). اساس معارف القرآن، تقریر: شیخ علی اکبر نمازی، تحقیق: شیخ مهدی خاتمی، بی‌جا: بی‌نا.
  5. افلاطون (1349). مجموعه آثار، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: انتشارات خوارزمی.
  6. حکیمی، محمدرضا (1383). مکتب تفکیک، چ هشتم، قم: دلیل ما.
  7. حلی، حسن‌بن یوسف‌بن مطهر (1407 ق). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، تعلیق: علامه حسن‌زاده آملی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی.
  8. خواجه نصیرالدین طوسی، محمد‌بن محمد (1405 ق). نقد المحصل، بیروت: دارالاضواء.
  9. رازی، احمدبن حمدان (1381). اعلام النبوه، تحقیق: صلاح الصاوی و دیگران، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران.
  10. راسل، برتراند (1373). تاریخ فلسفۀ غرب، تهران: نشر پرواز.
  11. سجستانی، ابویعقوب (1358). کشف المحجوب، زیر نظر: هانری کربن، چ دوم، تهران: کتابخانۀ طهوری.
  12. صدوق، ابوجعفر محمدبن علی‌بن الحسین (1398 ق). التوحید، مصحح هاشم حسینی، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
  13. فلوطین (1362). دورۀ آثار، ترجمۀ محمد حسن لطفی، چ دوم، تهران: انتشارات خوارزمی.
  14. قزوینی، شیخ مجتبی (1387). بیان الفرقان، قزوین: حدیث امروز.
  15. کرمانی، حمیدالدین (1983). راحه العقل، تحقیق: مصطفی غالب، بیروت: الجامعیه للدراسات و النشر و التوزیع.
  16. کلینی، محمدبن یعقوب (1363). الکافی، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
  17. مجلسی، محمد باقر (1403 ق). بحار الانوار الجامعه لدرر اخبار الائمه الاطهار (ع)، بیروت: دارالاحیاء التراث العربی.
  18. ولفسن، هری اوسترین (1368). فلسفۀ علم کلام، ترجمۀ احمد آرام، تهران: الهدی.
  19. مروارید، شیخ حسنعلی (1392). تنبیهات حول المبدأ و المعاد، مشهد: مجمع البحوث الاسلامیه (مؤسسۀ چاپ و نشر وابسته به آستان قدس رضوی).
  20. ملکی میانجی، محمد باقر (1378). توحید الامامیه، ترجمۀ محمد بیابانی اسکویی و سید بهلول سجادی، چ اول، تهران: مؤسسۀ نبأ.
  21. ــــــــــــــــــــــــــــــــ (1414 ق). مناهج البیان فی تفسیر القرآن، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سازمان چاپ و انتشارات).
    1. Kenny, John peter, (1998). "Patristic philosophy", in: Routledge Encyclopedia of philosophy, vo1 7, London, Routledge.
    2. Runia, David T, (1998). "Philo of Alexandria" in: Routledge Encyclopedia of philosophy, vol 7.
    3. Samuelson, Norbert, M(1998). "Ibn Daud" in: Routledge Encyclopedia of philosophy, v 4.