A Critique of the Divine Hiddenness Argument Based on the Phenomenology of Shi’a's Spirituality From Henry Corbin's Perspective

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student of Philosophy of Religion, Department of Philosophy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Professor, Department of Islamic Philosophy, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Divinity and Law, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

Abstract

In John Schellenberg’s eyes, divine Hiddenness has a special meaning and refers to the lack of empirical evidence to prove the existence of God. In his view, the existence of logical nonbelievers or agnostics is the best evidence of this claim. On this basis, Schellenberg sees the Hiddenness as a contradiction to the absolute love of God and, ultimately, as an evidence for the nonexistence of God. However, the concepts of agnostism and love as the two key points of this argument have different meanings in Henry Carbon's theological system. Paying attention to these meanings and presenting an analytical formulation of it can be an explanation for the divine Hiddenness from a different and original perspective and can be considered as a critique of the argument of divine Hiddenness. According to Carbon, the problems with rational theism include its reduction of the perceptual powers to sensory and intellectual faculties, its disregard for the cognitive role of the imagination faculty, and its elimination of the intermediary imaginal world from the levels of the world. This has caused the human to become agnostic in understanding the unseen (inward) aspect of the universe – i.e., God. Carbon's innovative way to overcome this epistemological crisis is to revive the cognitive position of the imagination faculty and its corresponding world. In this article, an attempt is made to introduce a novel path to knowing God by introducing the manifestation of Islamic mystics’ opinions in the works of Carbon. This way, the adequacy of the efforts of agnostics can be doubted.

Keywords


  1. احمدحسینی، سید نصیر؛ کشفی، عبدالرسول (1393). تحلیل انتقادی دیدگاه جان شلنبرگ در باب مسئلۀ خفای الهی، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین، سال دوازدهم، شمارۀ بیست‌وچهارم: 133-157.
  2. افضلی، عبدالرئوف؛ رضانژاد، عزالدین (1397). واکاوی برهان خفای الهی از چشم‌انداز فلسفۀ اسلامی، قبسات،سال بیست‌‌سوم، شمارۀ هشتاد‌و‌هفت: 23 - 57.
  3. بوبر، مارتین (1392). کسوف خداوند: مطالعاتی در باب رابطۀ دین و فلسفه، تهران: فرزان روز.
  4. چیثام، تام (1397). عالم زیر و زبر: هانری کُربن و عرفان اسلامی، ترجمۀ امیرحسین پورنامدار، تهران: حقیقت.
  5. طبری آملی، عمادالدین (1376). کامل بهایی، قم: مؤسسۀ طبع و نشر.
  6. علی‌زمانی، امیرعباس؛ زرکنده، بتول (1393). اختفای الهی به‌مثابۀ مصداقی از شر بی‌وجه، جستارهای فلسفۀ دین، سال سوم، شمارۀ دوم: 53 - 72.
  7. علی‌زمانی، امیرعباس؛ محمدپور، سکینه (1395). مسئلۀ خفای الهی از دیدگاه جان شلنبرگ و پل موزر، جستارهای فلسفۀ دین، سال پنجم، شمارۀ دوم،67 - 85.
  8. کربن، هانری (1369). فلسفۀ ایرانی و فلسفۀ تطبیقی، ترجمۀ سیدجواد طباطبایی، تهران: طوس.
  9. ـــــــــــ (1394). آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمۀ داریوش شایگان، تهران: فروزان.
  10. ـــــــــــ (1391). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، ترجمۀ ان‌شاءالله رحمتی، جلد 1، تهران: سوفیا.
  11. ـــــــــــ (1394). زمان ادواری در مزدیسنا و عرفان اسماعیلیه، ترجمه و تألیف ان‌شاءالله رحمتی، تهران: سوفی
  12. ـــــــــــ (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن‌عربی، ترجمۀ ان‌شاءالله رحمتی، تهران: جامی.
  13. ـــــــــــ (1389). معبد و مکاشفه، ترجمه و توضیح ان‌شاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
  14. ـــــــــــ (1395). ارض ملکوت: کالبد قیامتی انسان از ایران مزدایی تا ایران شیعی، ترجمه و تحقیق ان‌شاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
  15. ـــــــــــ (1398). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، ترجمۀ ان‌شاءالله رحمتی، جلد 4، تهران: سوفیا.

16. محمدرضایی، محمد؛ مرتضوی شاهرودی، نرگس‌سادات (1397). بررسی و نقد برهان خفای الهی، عقل و دین، سال دهم، شمارۀ نوزدهم:51 - 67.

17. نام‌آور، فاطمه؛ نبوی، لطف‌الله؛ سعیدی‌مهر، محمد (1396). تقریر نوین مسئلۀ منطقی شر و دفاع اختیارگرایانه، پژوهشنامۀ فلسفۀ دین،سال پانزدهم، شمارۀ بیست‌و‌نهم: 191 - 212.

  1. Haward-Snyder,Daniel. Moser,Paul.K (2002). Divine Hiddenness: New Essays, Cambridge: Cambridge University Press.
  2. Schellenberg, John.L. (1993).Divine Hiddenness and Human Reason, Ithaca New York: Cornell University Press.
  3. Schellenberg, John.L. (2015). The Hiddenness Argument,Oxford: Oxford University press.
  4. Ehrman,bartD. Jacob,Andrew S. (2004). Christianity in Late Antiquity, Oxford: Oxford University Press
  5. Moser, Paul K. (2004). “Divine Hiddenness does not Justify Atheism”, in: Michael Peterson, and Raymond J. vanArragon (eds.), Contemporary Debates in Philosophy of Religion, Blackwell Publishing