The Relationship Between Faith and Action From the Early Wittgenstein’s Point of View

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Department of Philosophy, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 PhD Holder, Department of Philosophy, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

The relationship between faith and action has not only been the concern of theologians, but also the philosophers have been discussing it. Wittgenstein is one of those philosophers who in both theory and practice have been concerned with the relationship between faith and action - albeit in his own way. Even in Tractatus Logico-Philosophicus, which may seem to be merely a pure logical and philosophical work, he has tried to address the issue of faith and action. It is due to this intention that the "sayable" and "showable" discussions are included in the treatise. From his point of view, faith is one of the facts that the believer shows in his action; therefore, there is a concomitance between the intention and action in his view. In this article, we show this claim with many evidences in Wittgenstein's works and the works of his commentators.

Keywords

Main Subjects


  1. اعتمادی‌نیا، مجتبی (1393). «نگریستن از منظری سرمدی در باب زیبایی‌شناسی از منظر ویتگنشتاین متقدم»، غرب‌شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال پنجم، ش 2، ص 20-1.
  2. اکبری،رضا،(1386)،ایمان گروی(نظریات کرکگور، ویتگنشتاین و پلانتینجا)قم،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 3- پیرس،دیوید(1379)، ویتگنشتاین،ترجمه نصرالله زنگویی،تهران:انتشارات سروش
  3. بارت، سیرل (1374). «خدا در فلسفۀ ویتگنشتاین متقدم»، ترجمۀ هدایت علوی تبار، فصلنامۀ ادبی، فرهنگی ارغنون، ش 7و8 ، ص357-385
  4. ----------- (1385). «ویتگنشتاین از زبان تصویری تا زبان تألیفی»، پژوهشنامۀ علوم انسانی، ش 49، ص 138-127.
  5. جوادی، محسن (1381). «ایمان‌گرایی ویتگنشتاین»، قبسات، ش 26 ، ص159-180.
  6. خزاعی، زهرا (1393). «باور دینی، انگیزش و التزام اخلاقی»، الهیات تطبیقی، سال پنجم، ش 12، ص 98-85 .
  7. دباغ، سروش (1387). سکوت و معنا: جستارهایی در فلسفه ویتگنشتاین، تهران: نشر صراط.
  8. دباغ، سروش؛ عابدینی فرد، مرتضی (1381). «ویتگنشتاین و نگریستن از وجه ابدی»، فصلنامۀ اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز، ش32، ص 42-29.
  9. زندیه، عطیه (1387). دین و باور دینی ویتگنشتاین، تهران: نگاه معاصر.
  10. ساجدی، ابوالفضل (1384).«ایمان‌گرایی و فلسفۀ ویتگنشتاین»، قبسات، ش 35،ص159-180
  11. فسنکول، ویلهلم (1385).گفتنی‌ها – ناگفتنی‌ها، ترجمۀ مالک حسینی، تهران: هرمس.
  12. عبداللهی، محمدعلی (1390). «انکار زبان خصوصی و مسئلۀ ایمان دینی»، پژوهش‌نامۀ فلسفۀ دین، سال نهم، ش 2، ص79-65.
  13. مانس، هاورد (1380). درآمدی به رسالۀ ویتگنشتاین، ترجمۀ سهراب علوی‌نیا، تهران: طرح نو.
  14. مالکوم، نورمن (1395). دیدگاه دینی ویتگنشتاین، ترجمه علی زاهد، تهران: گام نو
  15. ویتگنشتاین، لودویگ (1371). رسالۀ منطقی- فلسفی، ترجمۀ دکتر میرشمس‌الدین ادیب سلطانی، تهران: امیرکبیر.
  16. ---------- (1379). خطابه‌ای در باب اخلاق، ترجمۀ مالک حسینی، فصلنامۀ فلسفی، ادبی، فرهنگی ارغنون، ش16، ص325-334.
  17. ---------- ( 1388) دربارة اخلاق و دین، ترجم مالک حسینی و بابک عباسی، تهران: هرمس.
    1. Alston, William,(1989)Divine nature and human language, Ithaca & London: Cornell University Press,
    2. Atkinson, James R.;(2009) The Mystical in Wittgenstein’s Early Writings; Routledge Taylor& Francis Group, London and New York
    3. Chon, Tejedor (2013).” The Earlier Wittgenstein On the Notion of Religious Attiude” , Philosophy ,Vol. 88, No. 343, PP.55-79.
    4. Hodges, Michael P. (1991).Transcenndence and Wittgenstein, Philadelphia:Temple Universitty Press.
    5. Cook, John.w (1988). “Wittgenstein and Religious Belief”, philosophy, Vol.63, No.246, pp.427-452.
    6. Drury,(1984). Some Notes an conversation with Wittgenstein ,in Rush Ress Ludwig wittgenstein, Personal Recdlectinon of oxford.
    7. Huang, yong (1995). “Foundation of Religious Beliefs after Foundationalism:Wittgenstein bettwen Nielsen and Philips” ,R eligious Studies, Vol.31 ,No.2, pp.251-267.
    8. Gill, Jerry H(1974). “Saying and Showing:Radical Themes in Wittgensteins On certainty”, Religious Studies,Vol.10, pp.279-290.
    9. Lewis, G.L.(1952).The Methods of Meaning , in Leonard Linski.ed.sematics and the philosophy of language.urbanall linois:University of lllinois press.
    10. Lcan, William (1999).The philosophy of language:A Contemporary Introduction, London Routledge.
    11. Malcolm, Norman (1994). Wittgenstein:A Religious point of view? Peter winch(ed), Newyork:cornell University press.
    12. Mc Guinness, Briann (1988). Wittgenstein:A Life ,Vol.1, London:Buck Worth28.
    13. Plant, Bob (2013).”Wittgenstei,Religious passion And Fundametalism” ,The Journal of Religious Ethics, Vol. 41, No. 2, pp.280-309.
    14. Rhess,Rush (1984). Ludwig Wittgenstein:Personal Recolections, Oxford:Universitty Press.
    15. Richter, Duncan (2001). “Missing the Entire point:Wittgenstein”, Religious Studies , Vol.37, NO.2, pp.161-175.
    16. Stiver, Dan R.(1996). The philosophy of Religious language:sign, symbol and Story, Oxford :L.Blackwell.
    17. Wittgenstein, Ludwig,1961-1975,Tractatus, Logio- philosophicus.Translated by D.F.Pears and B.F.M.Guinnes,London and Newyork:Rouledge Classics.
    18. --------------- (1966). Lectures and Conversation on Aesthetics, psychology and Religious Belief ,ed.cyril, Barret, Oxford: Black well.