The Objectivity of the Transcendental Being, the Transcendental Belief, the Transcendental Proposition in the Opinion of ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Holder of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran

2 Associate Professor, Department of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy of Religion, Payame Noor University, Tehran, Iran

Abstract

One of the important topics that has made thinkers of the philosophy of religion contemplate by its own nature or as a reaction to constructivists – who believe in the subjectivity and non-objectivity of God – is the reality  or – more scientifically stated – objectivity of the Transcendental Being. ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī is one of the thinkers in this arena the rereading of whose thought can help explain his approach to the question of God’s objectivity. After the explanation of the theoretical framework of objectivity, we have explained, reread, and analyzed ‘Allāma’s thought in the domain of God’s objectivity. The results show that ‘Allāma has addressed objectivity in the discussions of ontology, epistemology (on the accuracy of beliefs related to God), and semantics (on the congruence of propositions with the External Being of God as a true and real Matter). The triple concepts of objectivity – i.e., Transcendental Being, transcendental belief, and transcendental proposition – in ‘Allāma’s thought means that God’s Being and Essence is independent from mind (Transcendental Being), the belief or statement about God is metaphysically objective (transcendental epistemology), and the proposition about God can be evaluated by checking its truthfulness/falsity (transcendental proposition).

Keywords

Main Subjects


  1. ابراهیمی دینانی، غلامحسین (۱۳۶۵ـ۱۳۶۶). قواعد کلی در فلسفة اسلامی، تهران:
  2. باقی، عبدالرضا (1393). «خداشناسی عرفانی و قرآنی علامه طباطبایی»، پژوهشنامة عرفان، پاییز و زمستان، ش11.
  3. جوادی آملی، عبدالله (1363) ده مقاله پیرامون مبدأ و معاد، الزهرا.
  4. ------------- (1368). شرح حکمت متعالیه، الزهراء.
  5. -------------- (1372). تحریر تمهید القواعد، الزهراء.
  6. -------------- (1386). تبیین براهین اثبات خدا، تهران: اسراء.
  7. دیرباز، عسگر (1377). «عینیت علمی و نگرش دینی»، مجلة حوزه و دانشگاه، ش 16 و 17.
  8. طباطبایی محمدحسین (1388). وحی یا شعور مرموز، مجموعه رسائل، ج1.
  9. ---------------- (1417ق). تفسیرالمیزان، ج18، انتشارات جامعة مدرسین.
  10. --------------- (1428ق). نهایة الحکمه، تحقیق عباسعلی زارعی سبزواری، چ چهارم، قم: مؤسسة النشر الاسلامی.
  11. --------------- (1419ق). الرسائل التوحیدیة، بیروت: مؤسسة النعمان.
  12. ----------------- (1382). شیعه: مذاکرات و مکاتبات پرفسور هانری کربن با علامه سید محمدحسین طباطبایی، تهران: مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
  13. --------------- (1387). بدایه الحکمه، تعلیق و تحقیق علی شیروانی، قم: دارالفکر.
  14. --------------- (1417ق). نهایه الحکمة، قم: چاپ عباس علی زارعی سبزواری.
  15. ---------------- (1367). نهایه الحکمه، تعلیق محمدتقی مصباح یزدی، ج 2، تهران: الزهرا.
  16. ---------------- (بی‌تا). المیزان فی تفسیرالقرآن، ج 10، قم: جماعه المرسین فی الحوزه العلمیه.
  17. مطهری، مرتضی (1370). اصول فلسفه و روش رئالیسم، تهران: صدرا.
  18. ملایوسفی، مجید (1383). «مسئلة عینیت، پیشینة تاریخی و وجوه فلسفی»، نامة حکمت، ش 4.
  19. Leiter, B, (1998). Objectivity without space, EJAP.
  20. Wolf, R.P, (1963). kant's Theory of Mental Activity, A commentary on the transcendental Analytic of the critique…, united states, Harward university pres.