The Examination of Rahner’s Perception of Revelation and its Effect on His View to Religious Pluralism

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

There are three views to revelation in Christianity. According to propositional revelation, the salvation of humanity can be achieved only through the clear and enlightening words of the Bible. In the experimental revelation, the emphasis is on the divine unveiling and the personal relationship between God and human. The third approach introduces revelation as a historical incident. Christian thinkers have provided various opinions for or against these three approaches. One of these figures is Carl Rahner, a contemporary Christian theologian, who has offered concepts similar to these three approaches. In his conceptualization, he deems these three types of revelation as levels of salvations arranged vertically, moving from the experimental revelation/universal salvation of all humans through propositional revelation to the Christianity-specific salvation. From Rahner’s viewpoint, the transcendent revelation is the precondition for understanding the universe, which is accessible due to the infusion of grace and metaphysical existence. The universal categorical revelation can be achieved through God’s unveiling in history, while the specific categorical revelation can be attained through Jesus. All in all, from the viewpoint of Rahner, revelation entails all three experimental, historical, and propositional essences but at different levels. Rahner’s perception of revelation and salvation is to some extent close to those of thinkers such as Hans Küng, John Hick, Karl Barth, and Friedrich Schleiermacher, with different levels of adherence to the church teachings as the differentiating factor. Deriving from his perception of revelation, Rahner’s theory of “anonymous Christians” deems salvation possible for the non-Christians, and so allows for religious inclusivity. However, he believes that achieving absolute salvation is possible only through conscious adoption of Christianity.

Keywords

Main Subjects


  1. حقانی فضل، محمد و مفتاح، احمدرضا (1396). حجیت منابع الهیات مسیحی: مبنا و گستره، معرفت ادیان، سال 9، شماره 1، صفحات 40-21.
  2. دادجو، یدالله (1388). نظریه تجربه دینی و تفسیر تجربه گرایی وحی، اندیشه نوین دینی، شماره 19، صفحات 140-115.
  3. ریچاردز، گلین (1380). پلورالیزم دینی، مترجم: رضا گندمی نصرآبادی و احمدرضا مفتاح، قم: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  4. ژیلسون، اتین (1398). تاریخ فلسفه مسیحی در قرون وسطا، مترجم: رضا گندمی نصرآبادی، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  5. ساجدی، ابوالفضل(1387). وحی شناسی مسیحی با گذری بر وحی قرآنی. قبسات، شماره 47، صفحات 146-121.
  6. سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم(1393). درآمدی بر الهیات تطبیقی اسلام و مسیحیت، قم: کتاب طه.
  7. شاه‌آبادی، حمید (1394). فلسفة وحی در سنت مسیحی، تهران: نشر علم.
  8. فخار نوغانی، وحیده (1395). بررسی و نقد مفهوم وحی گزاره‌ای و غیرگزاره‌ای در الهیات مسیحی. فلسفه دین، سال 13، شماره 1، صفحات 138-113.
  9. فلاحی، جعفر؛ علمی، قربان (1391). الهیات فیض رانر در میانه کلیسای کاتولیک و الهیات نو. الهیات تطبیقی، سال3، شماره 7، صفحات 36-19.
  10. کاپلستون، فردریک چارلز (1387). تاریخ فلسفه،‌ مترجم: ابراهیم دادجو، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. جلد
  11. کونگ، هانس (1390). متفکران بزرگ مسیحی، مترجم: گروه مترجمان، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  12. گرنز، استنلی؛ راجرز اولسن (1389). الهیات مسیحی در قرن بیستم،‌ مترجمان: روبرت آسریان و میشل آقامالیان، تهران: نشر ماهی.
  13. لگنهاوزن، محمد (1384). اسلام و کثرت‌گرایی دینی،‌ مترجم: نرجس جوان‌دل، قم: موسسه فرهنگی طه.
  14. لین، تونی (1390). تاریخ تفکر مسیحی، مترجم: روبرت آسریان، تهران: فرزان روز.
  15. مک گراث، آلیستر (1384). درسنامه الهیات مسیحی، مترجم: بهروز حدادی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  16. میشل، توماس (1377). کلام مسیحی، مترجم: حسین توفیقی، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  17. ویور، مری جو (1381). درآمدی به مسیحیت، مترجم: حسن قنبری، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
  18. Declan, M and Hines E M (2005). The Cambridge Companion to Karl Rahner.Cambridge University Press, Cambridge.
  19. Kilby, K (2004) Karl Rahner Theology and Philosophy. Routledge, London.
  20. Rahner, K (1963–81) Theological Investigations. Darton, Longman and Todd, vols 1-23, London.
  21. ------------- (1989) Foundations of Christian Faith: An Introduction to the Idea of Christianity, Translated by Dych William, Crossroad, New York.
  22. ------------- (1194) Spirit in the World, Translated by Dych William, continuum New York.
  23. ------------- (1995) Hearer of the World, Translated by Joseph Donceel, Continuum, New York
  24. Stock, S, (1912). Revelation, Catholic Encyclopedia, volume 13, New York, Robert Appleton Company.