The Relationship Between the Human and Ahura Mazda in the Formation of Religious Ethics Based on the Theory of Functionalism

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Faculty of Theology, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 PhD Student of Islamic Religions and Mysticism, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran

Abstract

There exists a pivotal and mythical character in all religions. According to functionalism, the mythical character establishes a relationship with a society that affects different aspects of its individuals’ lives. Religious ethics, acts of worship, rituals, and social and cultural customs form around its existence, and a mutual relationship between the human and the mythical character begins. This study was carried out to examine and analyze the Ahura Mazda myth and its role in the formation of Zoroastrian religious ethics and to analyze the relationship between the human and Ahura Mazda based on functionalism. The importance of studying Ahura Mazda myth and its relationship with the human through the lens of functionalism is that Ahura Mazda myth has an identity-making function in the religious, social, and individual lives of Zoroastrians. According to the Zoroastrian worldview and the interaction between the human and Ahura Mazda, three types of relationships – including ontological, epistemological, and eschatological –are formed between the human and Ahura Mazda. The question is about the function and role of Ahura Mazda myth in the social, religious, and individual lives of Zoroastrians and the ways in which functionalism can help examine and explain this role. Adopting a descriptive-analytical method based on library and historical documents analysis, this article investigates and analyzes the relationship between the human and Ahura Mazda according to functionalism. Some findings of the study express that myths can turn into rituals, thus forming religious ethics, social and individual identities, and customs in the society.

Keywords


  1. آسانا، جاماسب (1391). متن‌های پهلوی، ترجمۀ سعید عریان، تهران: علمی.
  2. آموزگار، ژاله (1370). اسطورۀ زندگی زرتشت، تهران: بهمن.
  3. آموزگار، ژاله (1386). کتاب پنجم دینکرد، تهران: معین.
  4. اوشیدری، جهانگیر (1389). دانشنامۀ مزدیسنا، چ پنجم، تهران: مرکز.
  5. بیتس، دانیل؛ پلاگ، فرد (1395). انسان‌شناسی فرهنگی، ترجمۀ محسن ثلاثی، چ دوازدهم، تهران: علمی.
  6. بویس، مری و کرین بروک، فیلیپ و هینلز، جان (1388). جستاری در فلسفۀ زرتشتی، سعید زارع و دیگران، قم: دانشگاه ادیان و مذاهب.
  7. پورداوود، ابراهیم (1377). یشت‌ها، تهران: اساطیر.
  8. ترنر، جاناتان (1382). ساخت نظریۀ جامعه‌شناختی، ترجمۀ عبدالعلی لهسایی‌زاد، شیراز: نوید.
  9. فرنبغ دادگی (1390). بندهش، ترجمۀ مهرداد بهار، چ چهارم، تهران: توس.
  10. دوستخواه، جلیل (1371). اوستا، تهران: مروارید.
  11. راشد محصل، محمدتقی (1389). دینکرد هفتم، چ اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  12. راشد محصل، محمدتقی (بی‌تا). «انسان در ایران باستان»، ضمیمه‌نامۀ انسان‌شناسی، بی‌جا، بی‌نا.
  13. راین، آلن (1388). فلسفۀ علوم اجتماعی، ترجمۀ عبدالکریم سروش، تهران: صراط.
  14. ریتزر، جورج (1394). نظریۀ جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمۀ محسن ثلاثی، تهران: علمی.
  15. ژینیو، فیلیپ (1372). ارداویرافنامه، ترجمۀ ژاله آموزگار، تهران: معین.
  16. عالیخانی، بابک (1379). بررسی لطایف عرفانی در نصوص عتیق اوستایی، چ اول، تهران: هرمس.
  17. کولب، ویلیام؛ گولد، جولیوس (1392). فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: مازیار.
  18. کربن، هانری (1397). چشم‌اندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی، ترجمۀ انشالله رحمتی، تهران: سوفیا.
  19. گلدنر، آلوین (1368). بحران جامعه‌شناسی غرب، ترجمۀ فریده ممتاز، تهران: شرکت انتشار.
  20. مالینوفسکی، برونیسلاو (1384). یک نظریۀ علمی دربارۀ فرهنگ، ترجمۀ عبدالحمید زرین‌قلم، تهران: گام نو.
  21. مالینوفسکی، برونیسلاو(1385). اسطوره در روان‌شناسی انسان بدوی، ترجمۀ جلال ستاری، چ سوم، تهران: مرکز.
  22. مالینوفسکی، برونیسلاو(1395). جادوی علم و دین، ترجمۀ بهنام خلیلیان و مصطفی آقایی، چ اول، تهران: جامی.
  23. محسنی، منوچهر (1383). مقدمات جامعه‌شناسی، تهران: دوران.
  24. منتظری، سید سعیدرضا (1398). «تحلیل رابطۀ انسان و خدا در دین زرتشتی براساس رویکرد پدیدارشناسی»، مجلۀ فلسفۀ دین، دورۀ 16 ش 1، ص 156-133.
  25. مورنو، آنتونیو (1376). خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
  26. موله، ماریان (1395). آیین، اسطوره و کیهان‌شناسی در ایران باستان، ترجمۀ محمد میرزایی، تهران: نگاه معاصر.
  27. Alikhani, Babak (2000). a review of mystical themes in ancient Avestan texts, first edition, Tehran: Hermes Publications. (in Persian)
  28. Amouzgar, Jhaleh (2006). The Fifth Book of Religion, Tehran: Moin Publications. (in Persian)
  29. Asana, Jamasab (2012). Pahlavi Texts, Saeed Arian, Tehran: Scientific Publication. (in Persian)
  30. Avesta, Text, Translation, Commentary (Wiesbaden: Harrassowt).
  31. Bates, Daniel; Plag, Fard (2015). Cultural Anthropology, Mohsen Talasi, 12th edition, Tehran: Scientific Publications. (in Persian)
  32. Boyce, Mary (2008). A Study in Zoroastrian Philosophy, Saeed Zare and others, Qom: University of Religions and Religions Publications. (in Persian)
  33. Dadgi, Farnbagh (2013). Bondahesh, Mehrdad Bahar, 4th edition, Tehran: Tos Publishing House.(in Persian)
  34. De Menasce, J.(1973). Le troisieme Livre de Denkart, Paris.
  35. Dostkhah, Jalil (1992). Avesta,Tehran: Marvarid Publishing.(in Persian)
  36. Ginio, Flip (1993). Ardaviraf Nameh, Jale Amoozgar, Tehran: Moin Publications.(in Persian)
  37. Goldner, Alvin (1989). The Sociological Crisis of the West, Farideh Mumtaz, Tehran: Publishing Company. (in Persian)
  38. Helmut, Humbach (2010). Klaus Faiss , Zarathushtra and His Antagonists .
  39. Humbach, H., Faiss, K. (2010). Zarathushtra and His Antagonists, Reichert,Indiana University.
  40. Humbach, H.; Ichaporia, P. (1998). Zamyad Yasht, Yasht 19 of the younger
  41. ‘Institut d’ etudes iraniennes d l’ Universite de Paris 5.
  42. Kolb, William; Gould, Julius (2012). Culture of Social Sciences, Bagher Parham, Tehran: Maziar Publishing.(in Persian)
  43. Malinovsky, Bronislav (2004). A scientific theory about culture, Abdul Hamid Zarin Qalam, Tehran: Gam Noo Publications.(in Persian)
  44. Malinovsky, Bronislav (2006). Myths in the Psychology of Primitive Humans, Jalal Sattari, third edition, Tehran: Central Publishing. (in Persian)
  45. Malinovsky, Bronislav (2015). The magic of science and religion, Behnam Khalilian, Mostafa Aghaei, first edition, Tehran: Jami Publishing.(in Persian)
  46. Mohseni, Manouchehr (2004). Introduction to Sociology, Tehran: Doran Publishing House. (in Persian)
  47. Moreno, Antonio (1997). Modern Gods and Humans, Dariush Mehrjoui, Tehran: Nahr-e-Karzan. (in Persian)
  48. Narten, J. (1982). Die Aməša Spəntas im Avesta, Wiesbaden.
  49. Oshidari, Jahangir (2010). An Encyclopedia of Zoroastrianism, 5th edition, Tehran: Publishing Center. (in Persian)
  50. Part I: Introduction, Text and Translation. Part II: Commentary Heidelberg.
  51. Pordavoud, Ebrahim (1998). Yashtha, Tehran: Asatir Publishing House. (in Persian)
  52. Rashed Mohasel, Mohammad Taqi, (2010), 7th Dinkord first edition, Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (in Persian)
  53. Rain, Alan (2009), Philosophy of Social Sciences, Abdul Karim Soroush, Tehran: Sarat Publications.(in Persian)
  54. Ritzer, George (2014). Sociological Theory in the Contemporary Era, Mohsen Solasi, Tehran: Scientific Publication. (in Persian)
  55. ShjaervØ, P.O. (2011), The Spirit of Zoroastrianism, (New Haven, CT/London: Yale University press).
  56. Turner, Jonathan (2012). Constructing Sociological Theory, Abdul Ali Lahsaizad, second edition, Shiraz: Navid Publishing. (in Persian)