Evaluating the Success of Intellect-Sufficiency Theory in Denying the Necessity of Prophethood

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Kalam, Iranian Research Institute of Philosophy, Tehran, Iran

Abstract

Prophethood and divine revelation are among the most important pillars of divine religions and the key path to the delivery of the divine messages and wants to the human. In traditional theology, arguments have been put forth for the necessity of prophethood and divine revelation. However, in addition to the external anti-revelation arguments, some big opponents have raised over time against prophethood and revelation within the religious traditions to the point that this rejection of prophethood has come to be interpreted by some as “atheism.” The cornerstone of this movement is the consideration of the human wisdom as the highest source of perception. The adherent of this stance believe that the output of the prophets’ for the human is either congruent with intellect or is against it. If the former is the case, then revelation is a repetition of the intellectual findings of the human and so is absurd, and if the latter is true, then revelation is anti-intellectual and so is unacceptable. The authoritativeness of prophethood relies on answering this two-sided argument. The most important direction to adopt in answering this argument is that when we examine phenomena using intellect, in addition to intellect-verifiable and anti-intellect issues, there are intellect-evading phenomena as well. This is particularly true for the religious context and the focal topic of this article, i.e., the acceptance of the existence of God. Therefore, it can be maintained that the human has no way other than divine revelation to understand suchlike issues. Moreover, the inability of the human to perceive some details of religious rules and propositions through intellect, the confirmation of the intellectual judgment by the divine revelation, and the changes of intellect over time and in various locations – which lead to noticeable changes in the intellectual findings – are among the reasons for the authoritativeness of epistemic sources other than intellect in the domain of God’s legislative will.

Keywords

Main Subjects


  1. ـ قرآن کریم.

    ـ نهج‌البلاغه.

    1. آمدی، سیف‌الدین (1423). أبکار الأفکار فی أصول الدین، احمد محمدمهدی، قاهره: دا الکتب.
    2. استرآبادی، محمدجعفر (1382). البراهین القاطعة فی شرح تجرید العقائد الساطعة، قم: مکتب الأعلام الإسلامی.
    3. ابن‌سینا، حسین بن عبدالله (1413ق). الاشارات و التنبیهات، تحقیق سلیمان دنیا، بیروت: موسسۀ النعمان.
    4. ــــــــــــــــــــــــ (1380ق) .الهیات شفاء، تصحیح ابراهیم مدکور، مصر: قاهره.
    5. ایجی، میرسید شریف (1325ق) .شرح المواقف، قم: الشریف الرضی.
    6. بدوی، عبدالرحمن (1398) .تاریخ الحاد در اسلام، ترجمۀ معین کاظمی‌فر، تهران: نگاه معاصر.
    7. تفتازانی، سعدالدین ‌ (1409ق) .شرح المقاصد، قم: الشریف الرضی.
    8. حلی، حسن بن یوسف (1363). أنوار الملکوت فی شرح الیاقوت، قم: الشریف الرضی.
    9. ــــــــــــــــــــــ (1413ق). کشف المراد، قم: جامعۀ المدرسین.
    10. رازی، فخرالدین محمد (1407ق). المطالب العالیه من العلم الهی، بیروت: دار الکتاب العربی.
    11. ـــــــــــــــــــــــ (1411ق). المباحث المشرقیه، قم: بیدار.
    12. رازی، ابوحاتم (1397). اعلام النبوه، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
    13. رازی، ابوبکر محمد بن زکریا (1939). رسائل فلسفیه، تصحیح پاول کراوس، قاهره: جامعۀ فؤاد الاول.
    14. شهرستانی، محمد بن عبدالکریم (1367). الملل و النحل، قم: منشورات الرضی.
    15. شریف، میان محمد (1362). تاریخ فلسفه در اسلام، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
    16. طباطبایی، محمدحسین (1420ق). المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
    17. طوسی، محمد بن الحسن (1394). تمهید الاصول، قم: رائد.
    18. طوسی، نصیرالدین محمد (1406ق). الاقتصاد فی ما یتعلق بالاعتقاد، بیروت: دار الأضواء.
    19. لاهیجی، عبدالرزاق (1383). گوهر مراد، تصحیح زین‌العابدین قربانی، قم: سایه.
    20. ــــــــــــــــــ (1372). سرمایه ایمان، به کوشش صادق لاریجانی، تهران: الزهراء.
    21. مقداد، فاضل (1405ق). إرشاد الطالبین إلی نهج المسترشدین، قم: انتشارات کتابخانه آیت الله مرعشی.
    22. عبدالجبار، قاضی (1965- 1962 م). المغنی فی أبواب التوحید و العدل، قاهره: الدار المصریة.
    23. علم‌الهدی، سید مرتضی (1411ق). الذخیرة فی علم الکلام، تحقیق سید احمد حسینی‌قم: مؤسسة النشر الإسلامی.
    24. ---------------- (1388). شرح جمل العلم و العمل، قم: اسوه.
    25. غزالی، ابوحامد (1360). شک و شناخت (المنقذ من الضلال)، ترجمۀ صادق آینه‌وند، تهران: امیرکبیر.
    26. ـــــــــــــــ (1975). معارج القدس فی مدارج معرفه النفس، بیروت: دار الآفاق الجدیدۀ.
    27. ماوردی، ابوالحسن (1409ق). أعلام النبوة، بیروت: مکتبة الهلال.
    28. Clifford, William Kingdom )1901(. Lectures and Essays, NewYork, The Macmillan Company.
    29. Edwards, Paul (1967). The Encyclopedia of Philosophy, New York: Macmillan.
    30. Stroumsa, (1999). Freethinkers of Medieval Islam: Ibn Al -Rawandi, AbuBakrAl -Razi and Their Impact on Islamic Thought, Leiden, Brill.
    31. Schielke, Samuli (2013). “The Islamic World”, in: The Oxford Handbook of Atheism, ed. by. Stephen Bullivant and Michael Ruse, Oxford University Press.