The Examination and Criticism of John Hospers’ Arguments Regarding the “Best System” Theory

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 PhD Student, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

Abstract

The question of evil is one of the most difficult and controversial theological-philosophical discussions. Many thinkers have given in the “Nizām Aḥsan” (the best system) theory to respond to this question. The “best system” means the best and most complete system created by God. John Hospers has opposed this theory. In this article, his theory is examined and criticized in the two fields of “human” and “global” at three levels of “inability of God,” “ignorance of God,” and “non-benevolence of God.” Moreover, the responses made to his views are discussed in “posteriori” and “a priori” layers. The main purpose and premise of the article is criticizing Hospers’ arguments at three levels with regard to the “Best System” theory. The necessity of such an article came from the lack of attention to Hospers’ arguments against the “Best System” theory by previous researchers. The data was collected through the library research using the existing sources about the works of John Hospers, which was then analyzed through intellectual analysis, critical analysis, and content analysis. The most important result of the first level of analysis was “the appropriate, wise endowment of freedom to human” and “the difference between the essences of the material world and the otherworld.” Moreover, “the informed, wise, and non-cruel will” is among the findings of the second level. Finally, “the excellence of spirit” and “evils as sources of goodness” are the results of the third level.

Keywords

Main Subjects


  1. ـ قرآن کریم

    1. ادواردز، پل (1371). براهین اثبات وجود خدا در فلسفۀ غرب، ترجمۀ محمد محمدرضایی و علیرضا جمالی نسب، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی.
    2. برنجکار، رضا (1399). کرونا، شرور و باورهای دینی، قم: مؤسسۀ انتشارات حوزه‌های علمیه.
    3. برنجکار، رضا (1379). معرفت فطری خدا، تهران: مؤسسۀ فرهنگی نباء.
    4. بهمنیار، ابوالحسن (1375). التحصیل، مصحح: شهید مطهری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
    5. پترسون، مایکل (1397). خدا و شر، ترجمۀ حسن قنبری، قم: طه.
    6. پترسون، مایکل، ویلیام‌ هاسکر، بروس‌ رایشنباخ، دیوید بازینجر (1379). عقل و اعتقاد دینی درآمدی بر فلسفۀ دین، چ سوم، ترجمۀ احمد نراقی، تهران: طرح نو.
    7. پلانتینجا، الوین (1376). فلسفۀ دین، خدا، اختیار و شر، ترجمۀ محمد سعیدی مهر، قم: طه.
    8. جبرئیلی، محمدصفر (1385). مسئلۀ شر و راز تفاوت‌ها، تهران: کانون اندیشۀ جوان.
    9. پورروستایی، جواد (1392). رهیافتی قرانی به نظریۀ نظام احسن، قم: سبحان.
    10. حلی، حسن بن یوسف (1413ق). کشف المراد، قم: مؤسسۀ النشر اسلامی.
    11. دورانت، ویل (1371). تاریخ فلسفه، ترجمۀ عباس زریاب، تهران: چاپ دانشجویی.
    12. ربانی گلپایگانی، علی (1390). قواعد و روش‌های کلامی، قم: هاجر.
    13. ربانی گلپایگانی، علی (1391). عقائد استدلالی، ج 1، قم: هاجر.
    14. سالاری، عزیزالله (1384). پاسخ به شبهات جان هاسپرز در فلسفۀ دین، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
    15. سبزواری، ملاهادی (1413). الشرح المنظومه، با تعلیقات حسن‌زاده آملی، تهران: ناب.
    16. شیرازی، قطب‌الدین (1372). شرح حکمت الاشراق، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
    17. صدوق، محمد بن علی (1423). التوحید، المحقق: السید هاشم الحسینی الطهرانی، قم: جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیه.
    18. صدرالمتالهین، محمد (1419ق). الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
    19. صدرالمتالهین، محمد (1422ق). شرح الهدایه الاثیریه، بیروت: مؤسسۀ التاریخ العربی‌.
    20. طباطبایی، سید محمدحسین (1390). اصول فلسفه و روش رئالیسم، با حواشی مرتضی مطهری، تهران: صدرا.
    21. طباطبایی، سید محمدحسین (1362). نهایه الحکمه، قم: انتشارات اسلامی.
    22. طوسی، خواجه ‌نصیرالدین (1375). شرح اشارات، قم: البلاغه.
    23. قدردان قراملکی، محمدحسن (1383). کلام فلسفی، قم: وثوق.
    24. قدردان قراملکی، محمدحسن (1388). خدا و مسئلۀ شر، چ سوم، قم: بوستان کتاب.
    25. قدردان قراملکی، محمدحسن (1379). جهنم چرا، قم: انتشارات دفتر تبلیغات.
    26. کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه، ترجمه سید جلال‌الدین مجتبوی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی سروش.
    27. کیاشمشکی، ابوالفضل (1387). جهان‌شناسی در قرآن، قم، سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
    28. مصباح یزدی، محمدتقی (1373). آموزش فلسفه، چ ششم، تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
    29. مطهری، مرتضی (1374). عدل الهی، چ نهم، تهران: صدرا.
    30. میرداماد (1374). القبسات، دانشگاه تهران.
    31. هاسپرس، جان (بی‌تا). فلسفۀ دین (نقدی بر براهین اثبات وجود خدا به روش تحلیل فلسفی)، ترجمۀ گروه ترجمه ویراستاری مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیۀ قم.
    32. هاسپرس، جان (1379). درآمدی بر تحلیل فلسفی، چ اول، ترجمۀ موسی اکرمی، تهران: طرح نو.
    33. هیک، جان (1372). فلسفۀ دین، ترجمۀ بهرام راد، تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
    34. یوسفیان، حسن (1391). کلام جدید، تهران: سمت.
    • Weatherhead, Leslie, Dixon. (1953). the will of god (Nashville:Abingdon press,1944) guoted in Harold tinus ethics for today, 3rded. (new York:American book co).
    • Hume, David. (1935). Dialogues Concerning Natural Religion, part XI norman kemp smith edition (edinburrgh):nelsons.
    • Hospers, John. (1990). An Introduction to Philosophical Analysis. 3rd Ed. London, Routledge.
    • Hickson, Michael, (2014). A Brief History of Problems of Evil, In McBrayer, Justin P.; Howard-Snyder, Daniel (eds). The Blackwell Companion to The Problem of Evil. Hoboken, New Jersey: Wiley-Blackwell.
    • Nick. (2007). "The God Beyond Belief: In Defence of William Rowe's Evidential Argument from Evil (Studies in Philosophy and Religion) " Springer.
    • Peter. (2013). An Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices, Cambridge University Press.
    • John Stuart. (1874). three essays on religion, london: Longmans green.