The Basis of Religious Art From the viewpoints of Sadr al-Muta’allihin and Burkhart

Document Type : Research Paper

Author

Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

Abstract

There exist numerous questions about religious art – especially Islamic art –at the heart of contemporary art studies. One of these questions regards the quiddity of the principles of religious art. The importance of this question derives from the fact that contrary to the stance taken by some contemporary works that believe this issue has not been discussed by Muslim thinkers in the previous centuries, it has a deep-rooted history. To address this problem, the article at hand compares two different viewpoints, namely the viewpoint of Mulla Sadra as the biggest Muslim philosopher in recent centuries and the stance of Burkhart, the contemporary Western philosopher who has examined enthusiastically and seriously the philosophical art domain within the Islamic art. As we will see, this comparison brought about common results originating from the monotheistic view as well as an emphasis on the existential aspect of art, but through two different methodologies. While Burkhart uses phenomenology to report the representation of existence – as the quiddity of art – through the displays, colors, and quantities in the Islamic artworks, Mulla Sadra adopts an attributive path that focuses on the equality of existence and beauty in the eyes of Islamic art performers and beholders.

Keywords

Main Subjects


  1. ابن‌عربی (1985). فتوحات مکیه، ج 7، تحقیق عثمان یحیی و ابراهیم مدکور، قم: دارالفکر.
  2. اعوانی، غلامرضا (1375). حکمت و هنر معنوی، تهران: گروس.
  3. انصاری، خواجه عبدالله (1361). عده الابرار و کشف الاسرار، تهران: ج 3، امیرکبیر.
  4. تولستوی، لئو (1373). هنر چیست، تهران: امیرکبیر.
  5. بورکهارت، تیتوس (1386). مبانی هنر اسلامی، ترجمة امیر نصری، تهران، حقیقت.
  6. --------------- (1390). مبانی هنر مسیحی، ترجمة امیر نصری، حکمت.
  7. --------------- (1369). هنر مقدس، ترجمة جلال ستاری، سروش.
  8. بیر دزلی و هاسپرس (1376). تاریخ و مسائل زیباشناسی، هرمس.
  9. پازوکی، شهرام (1388). حکمت و هنر زیبایی در اسلام، فرهنگستان هنر.
  10. پالمر، ریچارد (1377). علم هرمنوتیک، تهران: هرمس
  11. جوادی آملی، عبدالله (1375). رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه، ج 1، تهران: اسراء.
  12. خمینی، روح‌الله(بی‌تا)، مصباح الهدایه، ترجمة سید احمد فهری.
  13. راجر سون، کنت (1394). زیباشناسی کانت، حکمت.
  14. زرین‌کوب، عبدالحسین (1373). نقد ادبی، تهران: امیرکبیر.
  15. سهروردی، شهاب‌الدین (1385). لغت موران، تصحیح نصرالله پورجوادی، تهران.
  16. شوان (1384). عقل و عقل عقل، تهران: هرمس.
  17. صدرالمتألهین (1360). اسرار الآیات، انجمن حکمت و فلسفة ایران.
  18. ----------- (1411ق). تفسیرالقرآن الکریم، ج 1 و 6، بیدار.
  19. ----------- (1362). تفسیر آیة نور، مولی.
  20. ------------ (1362). مفاتیح الغیب، تصحیح محمد خواجوی، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  21. ------------- (1384). المبدأ و المعاد، تحقیق سید جلال آشتیانی.
  22. ------------- (1981). اسفار، ج 2،4،7 ردیف سوم، بیروت: دار احیاء التراث العربی.
  23. کاسیرر، ارنست (1360). فلسفه و فرهنگ، مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
  24. کامبریج، ارنست هانس (1388). تحولات ذوق هنری در غرب، تهران، فرهنگستان هنر.
  25. لاهیجی، محمد (1371). شرح گلشن راز، تهران، سعدی.
  26. لوکلمانس، یورف (1388). هیدگر و هنر، ترجمة محمدجواد صافیان، تهران: پرسش.
  27. مطهری، مرتضی (1396). فطرت، تهران: صدرا.
  28. ویلسون، رابرت (1380). هنر، احساس، تهران، بیان.
  29. هاشم‌نژاد، حسین (1392). زیبایی‌شناسی در آثار ابن‌سینا، شیخ اشراق و صدرالمتألهین، تهران: سمت.
  30. هگل، گئورک، (1363). مقدمه بر زیباشناسی، تهران، آوازه
  31. هیلن، برند (1380). روبرت، معماری اسلامی، تهران، روزنه.
  32. Gadamer (2000). Aesthetics and Hermeneutics in condimental Aesthetics Routledge.
  33. Heidegger martin (1987). An introduction to metaphysics, Trans by Manheim, R, USA.
  34. Kripke Saul (1980). Naming and Necessity, Harvard University Press.