یگانگی با خداوند در عرفان مسیحی و عرفان هندی تحلیلی توصیفی ـ انتقادی بر فلسفه مایستر اکهارت و ودانته سنتی و مدرن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 گروه فلسفه و کلام، دانشکده فلسفه و کلام، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران

10.22059/jpht.2025.387252.1006091

چکیده

مسئله یگانگی انسان با خداوند یکی از موضوعات بنیادین و چالش‌برانگیزی است که ذهن متفکران و عارفان شرق و غرب را به خود مشغول کرده است. این پژوهش با روشی توصیفی‌ـ‌تحلیلی به بررسی تطبیقی دیدگاه مایستر اکهارت و مکتب ودانته درباره یگانگی انسان با خداوند می‌پردازد و می‌کوشد به «امکان یگانگی انسان با خداوند از دیدگاه این دو سنت فلسفی و عرفانی» بپردازد. مایستر اکهارت، عارف مسیحی، یگانگی با خدا را هدف نهایی انسان می‌داند و بر ضرورت وارستگی از تعلقات دنیوی و خالی شدن از خود برای دستیابی به این یگانگی تأکید می‌کند. او الوهیت را در اعماق وجود انسان قابل کشف دانسته و به تلفیق عرفان و عمل در زندگی روزمره پرداخته است. در مقابل، ودانته، خصوصا مکتب ادوایته، یگانگی را حقیقتی ازلی معرفی می‌کند که به‌ دلیل توهم (مایا) از دید انسان پنهان مانده است. این مکتب، با تأکید بر معرفت فلسفی، رهایی از مایا و درک برهمن را راه دستیابی به حقیقت یگانگی می‌داند. این مقاله، ضمن تحلیل تطبیقی این دو دیدگاه، تلاش دارد مرزهای فلسفی میان عرفان مسیحی و فلسفه هندی را روشن‌تر سازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر دو سنت بر وارستگی از تعلقات و اهمیت یگانگی در زندگی روزمره تأکید دارند، اما یکی بر تجربه عرفانی و دیگری بر معرفت فلسفی متمرکز است. با وجود این، چالش‌های نظری و عملی هر دو دیدگاه در تحقق این یگانگی همچنان پابرجاست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


ابن عربی، محی الدین. (۱۳۸۵). فصوص الحکم. تصحیح وتوضیح محمدعلی موحد و صمد موحد. چ اول. تهران: کارنامه.
ابن‌عربی، محیی‌الدین محمد (۱۳۹۶). الفتوحات المکیه. محقق: عثمان یحیی. تهران: مولی.
ایلخانی، محمد (1393). تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس. تهران: سمت.
بلخی، جلال‌الدین محمد (۱۳۹۴). مثنوی معنوی. تهران: اطلاعات.
چاترجی، ساتیش چاندرا و داتا، دریندا موهان (۱۳۸۴). معرفی مکاتب فلسفی هند. مترجم: ناظرزاده کرمانی. قم: ادیان.
رادا کریشنان، سروپالی (۱۳۶۷). تاریخ فلسفة شرق و غرب. مترجم: خسرو جهانداری. تهران: شرکت انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
Ancelet-Hustache, M. (1978). Eckhart and the Rhineland Mystics. New York & London: Harper and Row.
Aurobindo, S. (2005). The Life Divine. Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram Press.
Balkhi, J. M. (Rumi). (2015). Masnavi-ye Ma'navi. Tehran: Ettela'at. (in Persian)
Blakney, H. (1986). The Perennial Philosophy: An Interpretation of the Great Mystics, East and West. New York: HarperCollins.
Chatterjee, S. Ch. & Datta, D. (2005). Moarrefi-ye Makateb-e Falsafi-ye Hend. Trans.
azrzadeh Kermani. Qom: Adyan. (in Persian)
Eckhart, M. (1974). Parisian Questions and Prologues. Trans. Armand A. Maurer. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies.
Eckhart, M. (1957). Meister Eckhart. Trans. Raymond Bernard Blakney. New York: Harper & Brothers.
Eckhart, M. (1981). The Essential Sermons, Commentaries, Treatises, and Defense. Trans. Bernard McGinn. New York: Paulist Press.
Eckhart, M. (1994). Meister Eckhart: Selected Writings. Ed. & Trans. Oliver Davies. London: Penguin.
Eckhart, M. (2009). The Complete Mystical Works of Meister Eckhart. Ed. & Trans. Maurice O’Connell Walshe. New York: The Crossroad Publishing.
Enders, M. (2013). “Meister Eckhart’s Understanding of God” in A Companion to Meister Eckhart, 359–388. Leiden: Brill.
Evola, J. (1960). Vedānta, Meister Eckhart, Schelling. East and West, 11, 182–186. Available online: http://www.jstor.org/stable/29754245 (accessed on 4 November 2023).
Fowler, J. D. (2002). Perspectives of Reality: An Introduction to the Philosophy of Hinduism. Portland: Sussex Academic Press.
Ibn-Arabi, M. M. (2017). Al-Futuhat al-Makkiyya. Ed. Othman Yahya. Tehran: Moli. (in Persian)
Ibn-Arabi, M. M. (2017). Fusus al-Hikam. Tehran: Kohesar. (in Persian)
Ibn-Ata Allah al-Iskandari. (2003). Al-Hikam al-‘Ata’iyya, Hikmah 38. Beirut: Dar al-Fikr al-Mu'asir. (in Persian)
Ilkhani, M. (2014). Tarikh-e Falsafe dar Qoroun-e Vosta va Ronesans. Tehran: SAMT. (in Persian)
Madhavananda, S. (2000). Brihadaranyaka Upanishad. Common Books.
Mādhavānanda, S. (1921). Vivekachudamani of Sri Sankaracharya: Text, with English Translation, Notes and Index. Mayavati: The Advaita Ashrama.
Mādhavānanda, S. (1950). The Bṛhadāraṇyaka Upaniṣad with The Commentary of Sankarācārya. Mayavati: Advaita Ashrama.
McGinn, B. (1981). The God beyond God: Theology and mysticism in the thought of Meister Eckhart. The Journal of Religion, 61, 1–19.
Miles, M. R. (2005). The Word Made Flesh: A History of Christian Thought. Oxford: Blackwell.
Miles, S. (1986). The Way of Paradox: Spiritual Life as Taught by Meister Eckhart. New York: Paulist Press.
Monier-Williams, M. (2022). Guṇa. In Monier Williams Sanskrit-English Dictionary. Available online: http://www.monierwilliams.com/ (accessed on 4 November 2023).
Muller, M. (1884). The Sacred Books of The East. Oxford: Oxford University Press.
Nikhilānand, S. (1949). Māndūkyopanishad with Gauḍapāda’s Kārikā and Śaṅkara’s Commentary. Mysore: Sri Ramakrishna Ashrama.
Olivelle, P. (2008). Upanisads: A New Translation by Patrick Olivelle. Oxford University Press. (Original work published 1996).
Radhakrishnan, S. (1988). Tarikh-e Falsafe-ye Sharq va Gharb. Trans. Khosrow Jahandari. Tehran: Sherkat-e Entesharat va Amoozesh-e Enghelab-e Eslami. (in Persian)
Raphael, E. (1992). The Pathway of Non-Duality, Advaitavada: An Approach to Some Key-Points of Gaudapada's Asparśavāda and Śaṁkara's Advaita Vedanta by Means of a Series of Questions Answered by an Asparśin. Delhi: Motilal Banarsidass.
Sankaracarya. (2000). Brahma-Sutra-Bhasya. Trans. Swami Gambhirananda. Advaita Asharama, India.
Vinzent, M. (2011). The Art of Detachment. Leuven: Peeters.
Vivekānanda. (2019a). Each Is Great in His Own Place. In Complete Works of Swami Vivekānanda. Available online: https://www.ramakrishnavivekananda.info/vivekananda/volume_1/karma-yoga/each_is_great.htm (accessed on 4 November 2023).
———. (2019b). Maya and Illusion. In Complete Works of Swami Vivekānanda. Available online: https://www.ramakrishnavivekananda.info/vivekananda/volume_2/jnana-yoga/maya_and_illusion.htm (accessed on 4 November 2023).