امکان خوانش الهیاتی از نظریة حاکمیت هابز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حقوق عمومی و اقتصادی، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 گروه حقوق عمومی، دانشکدة حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22059/jpht.2025.391479.1006110

چکیده

این مقاله با بازاندیشی در خوانش‌های رایج از نظریة حاکمیت توماس هابز امکان ارائة تفسیری الهیاتی از آن را بررسی می‌کند. درحالی‌که تفاسیر سکولار از اندیشة هابز مسلط بوده‌اند، پژوهش حاضر با تحلیل زمینه‌های تاریخی و مبانی نظری او نشان می‌دهد که الهیات نقشی اساسی در چارچوب فکری وی ایفا می‌کند. با نقد دیدگاه مارک لیلا دربارة «چرخش هابز به سوی انسان‌شناسی سکولار»، مقاله استدلال می‌کند که لویاتان نه صرفاً متنی سیاسی بلکه اثری است که در آن الهیات و نظریة حاکمیت به‌ طور نظام‌مند در هم تنیده‌اند. در نهایت، مقاله با بررسی پیوند میان الهیات مسیحی و نظریة حاکمیت مطلق هابز بر اهمیت بازخوانی مفاهیم او در چارچوبی فراتر از قرائت‌های سکولار تأکید می‌کند.

کلیدواژه‌ها


گیلسپی، مایکل آلن (۱۴۰۱). ریشه‌های الهیاتی مدرنیته. مترجم: زانیار ابراهیمی. چ 2. پگاه روزگار نو.
‏‫لیلا، مارک (۱۴۰۲). خدای مُرده‌زاد: دین، سیاست، و غرب مدرن. مترجم: زانیار ابراهیمی. تهران: هرمس.
‏‫وگان، جفری (۱۳۹۵). بهیموت لویاتان را آموزش می‌دهد: تربیت سیاسی در اندیشة هابز. مترجم: حسین بشیریه. تهران: نی.
هابز، توماس (1378). لویاتان. مترجم: حسین بشیریه. چ 5. تهران: نی.
Beiner, R. (1993). Machiavelli, Hobbes, and Rousseau on civil religion. The Review of Politics, 55(4), 617-638.
Collins, J. R. (2008). The Allegiance of Thomas Hobbes. Oxford University Press.
Dillon, B. M. (2015). Squelching the Double Vision: Thomas Hobbes and the Problem of Political Theology. Doctoral dissertation, Duke University.
Etienne, G. (1939). Reason And Revelation in The Middle Ages. Charles Scribner’s Sons.
Gillespie, M. A. (1401). The Theological Roots of Modernity. Translated by: Zanyar Ebrahimi. 2nd ed. Pegah Rouzager No. (in Persian)
Hobbes, T. (1994). Leviathan. Edited by Edwin Curley. Indianapolis: Hackett Publishing Company.
Hobbes, T. & MacPherson, C. B. (Ed.). (1968). Leviathan. Penguin Books.
Hobbes, T. & Tönnies, F. (Ed.). (1969). Behemoth. frank cass & co. limited.
Leila, M. (1402). The Stillborn God: Religion, Politics, and the Modern West. Translator: Zanyar Ebrahimi. Hermes Publications. (in Persian)
MacCulloch, D. (2004). The Reformation: A History. New York: Viking.
Martinich, A. P. (1995). A Hobbes Dictionary. Wiley-Blackwell Publisher.
McNeilly, F. S. (1968). The anatomy of leviathan. St. Martin’s Press.
Mitchell, J. (1991). Luther and Hobbes on the question: who was Moses, who was Christ?. The Journal of Politics, 53(3), 676-700.
Pocock, J. G. A. (1972). Time, history and eschatology in the thought of Thomas Hobbes. In: Politics, language and time: essays on political thought and history. Atheneum.
Rose, M. (2013). Hobbes as Political Theologian. Political Theology, 14(1), 5-31.
Skinner, Q. (2002). Visions of Politics. Vol. III: Hobbes and Civil Science. Cambridge: Cambridge University.
State, S. A. (2013). Thomas Hobbes and the Debate over Natural Law and Religion. Routledge.
Tuck, R. (2002). Hobbes: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Vaughan, G. (1395). Behemoth Educates Leviathan: Political Education in Hobbesian Thought. Translated by: Hossein Bashirieh. Nay Publishing House. (in Persian)