موضع ماکیاولی در برابر دین: مواجه‌ای مبتنی بر واقعیت موثر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 گروه فلسفه، دانشکده ادبیات فارسی و زبان خارجی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22059/jpht.2025.391339.1006109

چکیده

مواجهه ماکیاولی با دین همچون مواجهه او با فلسفه سیاسی کلاسیک، طبیعیات کلاسیک و نگرش به تاریخ به سبک کلاسیک امری متفاوت و از منظری خاص است. به اعتقاد نگارنده این مقاله، ماکیاولی به دلیل آنکه نجات میهن و دوام دولت سیاسی را در رأس هرم نگاه خود به غایت سیاست قرار داده است و از غایات به زعم خود خیالی دوری کرده است، تمامی وجوه و ساختار اندیشه کلاسیک را در این جهان بینی و غایت جدید مورد بررسی و ترجمه قرار می دهد. ماکیاولی از یک طرف اهمیت دین را در تداوم دولت سیاسی( اعم از جمهوری و شهریاری) بسیار زیاد می داند و از طرف دیگر آن را همچون شمشیری دولبه موجب نفاق و شکست و تباهی یک دولت و جامعه معرفی می کند. در این مقاله نگارنده توضیح می دهد که چگونه ماکیاولی دین مسیحیت را در تقابل با دین رومیان مورد نقد قرار داده و چه راهکارهایی را برای تغییر صورتِ ماده تباه شده دین توسط دستگاه کلیسا پیشنهاد می کند. نکته مهم این است که صورت جدید پیشنهاد شده، سابق در بطن انجیل واقع شده بود و ماکیاولی با استفاده از آن از دین تعریفی در راستای تبدیل آن به ابزاری مدنی و سیاسی ارائه می کند که می تواند در برابر بخت در تعریف سیاسی و مذهبی روم باستان قرار گیرد و در واقع موضع گیری پیچیده خود را نسبت به مسیحیت نشان دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


اسکینر، کوئنتین (1380). ماکیاولی. مترجم: عزت‌الله فولادوند. چ 4. تهران: طرح نو.
ــــــــــــــ (1393). بنیادهای اندیشة سیاسی مدرن. مترجم: کاظم فیروزمند.چ1. تهران: آگه.
اشتراوس، لئو (1391). فلسفة سیاسی چیست. مترجم: فرهنگ رجایی. چ 4. تهران: علمی و فرهنگی.
ــــــــــــ (1393). حقوق طبیعی و تاریخ. مترجم: باقر پرهام. چ 3. تهران: آگه.
آگوستین قدیس (1387). اعترافات. مترجم: سایه میثمی. چ 4. نشر دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
آلتوسر، لویی (1396). ماکیاولی و ما. مترجم: فؤاد حبیبی و امین کرمی.چ1. اختران.
کاسیرر، ارنست (1393). اسطورة دولت. مترجم: یدالله موقن. چ 3. تهران: هرمس.
لوکزه، فیلیپو دل (1398). فلسفة سیاسی ماکیاولی. مترجم: فؤاد حبیبی و امین کرمی.چ1. ققنوس.
ـــــــــــــــ (1402). مواجهة ماکیاولی و اسپینوزا. مترجم: فؤاد حبیبی و امین کرمی.چ1. ققنوس.
ماکیاولی، نیکولو (1377). گفتارها. مترجم: حسن لطفی.چ2. تهران: خوارزمی.
ـــــــــــــ (1387). شهریار. مترجم: داریوش آشوری. چ 6. تهران: آگه.
Althusser, L. (2017). Machiavelli and us. translated by Fouad Habibi and Amin Karami. published by Akhtaran. (in Persian)
Ardito, A.M. (2015). Machiavelli and modern state. New York: Cambridge University Press.
Augustine Ghadis (2008). Confessions. translated by Sayeh Meysami. 4th edition. published by Daftar Pahoekh and Suhrawardi Publishing House. (in Persian)
Belliotti, R.A. (2009). Niccolo Machiavelli: the laughing lion and the strutting fox. United Kingdom: Roman & Littlefield Publishers, INC.
Benner, E. (2009). Machiavelli’s Ethics. Princeton University Press.
Cassirer, E. (2014). The Myth of the State. translated by Yadollah Moqen. 3rd edition. Tehran: Hermes. (in Persian)
Colish, M. L. (1999). Religion, and Machiavelli's Savonarolan Moment. Journal of the History of Ideas, Vol. 60, No. 4, 597-616.
Fontana Benedetto (1999). Love of Country and Love of God: The Political Uses of Religion in Machiavelli. Journal of the History of Ideas, Vol. 60, No. 4, 639-658.
Hegel, G. (2003). Elements of the philosophy of right (A. W. Wood & H. B. Nisbet, Eds.). New York: Cambridge University Press.
Landon, W.J. (2005). Politics, Patriotism and Language: Niccolo Machiavelli’s “Secular Patria” and the Creation of an Italian National Identity. New York: Peter Lang Publishing, Inc.
Lucose, F. D. (a2019). Machiavelli's Political Philosophy. translated by Fouad Habibi and Amin Karami. Qoghnoos Publishing. (in Persian)
--------------- (b2019). The Confrontation of Machiavelli and Spinoza. translated by Fouad Habibi and Amin Karami. Qoghnoos Publishing. (in Persian)
Machiavelli, N. (1988). Florentine Histories. Princeton, Princeton university press.
----------------- (a2008). Discourses. translated by Hassan Lotfi. Tehran: Kharazmi. (in Persian)
--------------- (b2008). prince. translated by Dariush Ashouri. 6th edition. Tehran: Agah. (in Persian)
Maddox, G. (2002). The Secular Reformation and the Influence of Machiavelli. The Journal of Religion, Vol. 82, No. 4, 539-562.
Rodney, S. (2005). The Victory of Reason: How Christianity Led to Freedom, Capitalism, and Western success. London: Random House Publishing Group.
Skinner, Q. (2001). Machiavelli. translated by Ezatollah Foladvand. 4th edition. Tehran: Tarh No. (in Persian)
------------- (2004). Visions Of Politics: Vol. 2: Renaissance Virtues. Cambridge: Cambridge University Press.
-------------- (2014). Foundations of Modern Political Thought. translated by Kazem Firouzmand. Tehran: Agah. (in Persian)
Strauss, L. (1975). An Introduction to Political Philosophy. Detroit: Wayne State University Press.
------------ (1987). History of political philosophy (Third Edition ed.). (L. Strauss & J. Cropsey, Eds.). Chicago: The University of Chicago Press.
------------ (2012). What is Political Philosophy?. translated by Farhang Rajai. 4th edition. Tehran: elmi and farhangi. (in Persian)
----------- (2014). Natural Law and History. translated by Baqer Parham. 3rd edition. Tehran: Agah. (in Persian)
Viroli, M. (2010). Machiavelli’s God. Translated by Antony Shugaar. Princeton University Press.
----------- (2014). Redeeming The Prince: The Meaning of Machiavelli’s Masterpiece. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.