آیا دین ویروس ذهنی است؟! نگاهی انتقادی به ممتیک فرهنگی ـ دینی ریچارد داوکینز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه منطق فهم دین، پژوهشکدة حکمت و دین‏پژوهی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، قم، ایران

10.22059/jpht.2025.394680.1006124

چکیده

چرایی و چگونگی پیدایش و مانایی دین، شمول و فراگیری، عمق جاذبه و نفوذ و تأثیرات شگرف آن در زندگی بشر از مهم‌ترین مسائل دین‏شناختی معاصر است. شماری از تبیین‌های طبیعی نوظهور در این عرصه تبیین‌های مبتنی بر نگرة تکاملی داروین است. در این دست نظریه‏پردازی‏ها، نگرة ممتیک و ویروس ذهنی ریچارد داوکینز جنجالی‏ترین دیدگاهی است که نه‌تنها مروج طبیعت‌گرایی و ناواقع‏گرایی دینی، که به‌قوت رماننده از دین و برانگیزانندة حس انزجار و تنفر از آن است. با توجه به اهمیت این مسئله و نقش آن در اساسی‏ترین ارکان و بنیاد‏های شناختی و عاطفی و رفتاری انسان، مقالة حاضر بر آن است تا دیدگاه یادشده را بررسی کند و در معرض سنجش قرار دهد. روش تحقیق به لحاظ مقام گردآوری اطلاعات کتابخانه‏ای و در مقام داوری عقلی‌ـ تحلیلی است. ماحصل تحقیق اجمالاً این است که دیدگاه داوکینز و شیوة بیان وی در این زمینه آمیخته به انواع خطاها و مغالطات است و از هیچ حمایتی توسط علم و دیگر مجاری معرفتی و منطق بشری برخوردار نیست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


احمدی، فاطمه (1392). بررسی دیدگاه داوکینز در مورد دین و اخلاق. همایش بین‌المللی فلسفة دین معاصر. قابل دسترسی در: https://sid.ir/paper/866536/fa
امام علی ‏بن موسی ‏الرضا(ع) (1406 ق). صحیفة الامام الرضا(ع). محقق: محمدمهدی نجف. مشهد: کنگرة جهانی امام رضا(ع).
مجلسی، محمدباقر بن محمدتقی (1362 ش). بحار الانوار الجامعه لدُرر أخبار الأئمه الأطهار(ع). بیروت: دار احیاء التراث العربی. ج 66.
خمینی، روح‌الله (1382 الف). تقریرات فلسفة امام خمینی. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی. ج 3.
ـــــــــــــــ (1382 ب). شرح حدیث جنود عقل و جهل. تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
راس، الیزابت کوبلر (1386). پایان راه (پیرامون مرگ و مردن). مترجم: علی‌اصغر بهرامی. تهران: رشد.
رفیع‌ریاحی، حسن؛ محمدی، ناصر و رضایی، مهین (1401). نقد و بررسی نظریة ممتیک دین، اثر دکتر ریچارد داوکینز. جامعه‌شناسی سیاسی ایران، 5(12)، 1497 ـ 1509.
شاکرین، حمیدرضا (1402). بررسی انتقادی محصول جانبی‏انگاری دین در نگاه داوکینز. قبسات، 108، 27 ـ 50.
شاکرین، حمیدرضا (1403). بررسی و نقد منفی‌انگاری کارکرد اجتماعی دین در الحاد جدید. کلام اسلامی، 129، 9 ـ 28.
قلی‌زاده، امرالله (1399). بررسی کارکردهای دین از دیدگاه ریچارد داوکینز و آلیستر مک‏گراث. کلام اسلامی، 29(115)، 85 ـ 108.
ـــــــــــــــ (1400). بررسی کارکرد اخلاقی دین با تکیه بر دیدگاه ریچارد داوکینز و آلیستر مک‏گراث. اخلاق‌پژوهی، 4(3)، 73 ـ 94.
مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (1402). عقل و ایمان از منظر اسلام و مسیحیت. تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
Ahmadi, F. (2013). Examining Dawkins' views on religion and morality. International Conference on Contemporary Philosophy of Religion. (in Persian). SID. https://sid.ir/paper/866536/fa.
Atran, S. (2001). The Trouble with Memes: Inference Versus Imitation in Cultural Creation. Human Nature, 12, 351–81.
Bloch, M. (2000). A Well-Disposed Social Anthropologist's Problem with Memes. In Robert Aunger (Ed.). Darwinizing Culture: The Status of Memetics as a Science (pp. 189-203). Oxford: Oxford University Press.
Boyer, P. (1999). Cognitive Tracks of Cultural Inheritance: How Evolved Intuitive Ontology Governs Cultural Transmission. American Anthropologist, 100, 876–89.
Center for Interreligious Dialogue, Islamic Culture and Relations Organization. (2023). Reason and faith from Islamic and Christian perspectives. Tehran: Al-Hoda International Publications. (in Persian)
Dawkins, R. (1996). The Blind Watchmaker. New York: Norton publication.
----------------. (2006a). The God Delusion. London: Bantam Press.
---------------. (2006b). The Selfish Gene. USA: Oxford.
---------------. (2025). Viruses of the Mind. Freie Universität Berlin. Retrieved from [https://www.inf.fu-berlin.de › lehre › pmo › eng] (https://www.inf.fu-berlin.de › lehre › pmo › eng)
Dennett, D. C. (1990). Memes and the exploitation of imagination. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 48, 127-35.
-------------------. (2006). Breaking The Spell: Religion As A Natural Phenomenon. Viking Penguin. Penguin Group (USA) Inc.
Gholizadeh, A. (2020). An analysis of the functions of religion from the perspectives of Richard Dawkins and Alister McGrath. Islamic Theology, 29(115), 85–108. (in Persian). Doi: 20.1001.1.23224592.1399.29.3.4.6.
Gholizadeh, A. (2021). Examining the moral function of religion based on the views of Richard Dawkins and Alister McGrath. Journal of Ethical Research, 4(3), 73–94. (in Persian) Doi: 10.22034/ethics.2022.49998.1486.
Imam Ali ibn Musa al-Rida (AS). (1986). Sahifat al-Imam al-Rida (AS) (M. M. Najaf, Ed.). Mashhad: World Congress of Imam Reza (AS). (in Arabic)
Johannsen, W. (1905). Arvelighedslærens Elementer [The Elements of Heredity] (Danish). Copenhagen. Rewritten, enlarged and translated into German as Johannsen W. (1909). Elemente der exakten Erblichkeitslehre. Jena: Gustav Fischer.
Jones, S. (2006). Antonio Gramsci (pp. 24–41). London: Routledge.
Khomeini, R. (2003a). Philosophical notes of Imam Khomeini. Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini's Works. Vol. 3. (in Persian)
Khomeini, R. (2003b). Explanation of the hadith on the armies of intellect and ignorance. Tehran: Institute for Compilation and Publication of Imam Khomeini's Works. (in Persian)
Majlisi, M. B. (1983). Bihar al-Anwar: The oceans of lights. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi. Vol. 66. (in Arabic)
McGrath, A. & McGrath, J. C. (2007). The Dawkins Delusion, Atheist Fundamentalism and the Denial of the Divine. USA: Inter Varsity Press.
McGrath, A. (2004). Dawkins’ God: Genes, Memes, And The Meaning Of Life. U.K.: Blackwell.
--------------. (2011). Darwinism and The Divine, Evolutionary Thought and Natural Theology. Blackwell.
-------------- and McGrath Joanna Collicutt (2007). The Dawkins Delusion, Atheist Fundamentalism and the Denial of the Divine. USA: Inter Varsity Press.
Midgley, M. (2001). Why Memes? In Hilary Rose and Steven Rose (Eds.), Alas, Poor Darwin: Arguments Against Evolutionary Psychology (pp. 67–84). London: Jonathan Cape.
Modelski, G. & Poznanski, K. (1996). Evolutionary Paradigms in the Social Sciences. International Studies Quarterly, 40.
Morris, S. C. (2003). Life's Solution: Inevitable Humans in a Lonely Universe. Cambridge: Cambridge University Press.
Rafiei Rayahi, H., Mohammadi, N., & Rezaei, M. (2022). Critique and analysis of Dr. Richard Dawkins' meme theory of religion. Iranian Political Sociology, 5(12), 1497–1509. (in Persian). Doi: 10.30510/psi.2022.313852.2597.
Ross, E. K. (1386). Payan-e Rah (Peyramoon-e Marg va Mordan). Trans. by Ali Asghar Bahrami. Tehran: Nashr-e Roshd. (in Persian)
Shakerin, H. (2023). A critical examination of Dawkins' by-product theory of religion. Qabasat, 108, 27–50. (in Persian)
-------------. (2024). Review and critique of the Negative view of Religion’s Social Function in New Atheism. Islamic Theology, 129, 9–28. (in Persian)
Sperber, D. (n.d.). (1996). Explaining Culture: A Naturalistic Approach. Oxford: Blackwell.
Stephens, L. D. (1978). Joseph LeConte’s Evolutional Idealism: A Lamarckian View of Cultural History. Journal of the History of Ideas, 39(1978), 465–80.