در «بداء» دو نظر وجود دارد. امامیه «بداء» را از ارکان اصیل عقاید اسلامی میدانند که چهار دلیل بر این مدعا میتوان اقامه کرد و مهمترین آنها آیۀ محو و اثبات است. علمای اهل سنت بهشدت با این عقیده مخالفاند و بر آناند که «بداء» موجب علم بعد از جهل میشود و این درمورد خداوند روا نیست. معنای لغوی «بداء» همان ظهور بعد از خفاست، البته امامیه چنین معنایی را قصد نمیکنند؛ معنایی که آنان از «بداء» اراده میکنند «تغییر مسیر آدمیان با اعمال آنان است» و این مطلب مورد قبول همگان است. لذا آنچه انکار شده است مورد اعتقاد نیست و آنچه مورد اعتقاد است نفی نشده است. بدین جهت این نزاع بیشتر نزاعی لفظی است تا نزاعی معنوی.