واکاوی مرگ دازاین در فلسفة هایدگر از دریچة انسان‌گرایانة یوهانس تِپلا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان انگلیسی و زبان‌شناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.22059/jpht.2024.367362.1006002

چکیده

هایدگر در هستی و زمان مرگ را پایان‌بخش احتمالات زندگی دازاین می‌داند و آن را معیاری در تعریف کلیت دازاین، تعلیق، و استمرار وجودی او از لحظة تولد در نظر می‌گیرد؛ مسئله‌ای که به‌ظاهر پیوندی با سنت مسیحیت ندارد. با این حال، تبیین مرگ به‌ویژه در بخش 48 این اثر به برداشت انسان‌گرایانه‌ای از مرگ در اواخر قرون وسطی اشاره دارد که نخست توسط یوهانس فان تِپلا، شاعر اهل جمهوری چک، در سرودة «شخمزن بوهم» در سدة پانزدهم میلادی مطرح شد و هایدگر در هستی و زمان به گفتاری از آن سروده دربارة هم‌زمانی تولد و مرگ دازاین در توضیح مرگ دازاین اشاره کرده است. تفسیر انسان‌گرایانه‌ای که تپلا در سرودة یادشده از ارتباط میان انسان و مرگ عرضه می‌دارد نه‌تنها تفسیری نو در تعدیل مسائل فلسفی و مسیحی پیش از او بود، بلکه در رشد اندیشة انسان‌گرایی در آغاز دورة رنسانس اروپا نقش بسزایی داشت. کاوشی در بهره‌گیری هایدگر از سرودة تپلا در پردازش مفهوم مرگ دازاین نه‌تنها درک این پدیده را با هدف دریافت بهتر دازاین ممکن می‌سازد، بلکه چارچوب فلسفی غیرمذهبی هایدگر در تبیین ابعاد دازاین را از گذرگاه انسان‌گرایی مسیحی اوایل رنسانس عبور می‏دهد.

کلیدواژه‌ها


Atterton, P. (2022). “As soon as a man comes to life, he is old enough to die”: Heidegger and Chapter XX of Der Ackermann aus Böhmen. Research in Phenomenology, 52, 48-67. https://doi.org/10.1163/15691640-12341488
Bäuml, F. H. (1958). Der Ackermann aus Bohmen and the destiny of man. The Germanic Review, 33(3), 223-232. https://doi.org/10.1080/19306962.1958.11786941
Besch, W. & Wolf, N. R. (2009). Geschichte der Deutschen Sprache. Berlin: Erich Schmidt.
Burdach, K. (1926-32). Der Dichler des Ackermann und seine Zeit. Berlin: Weidmann.
Chinca, M. (2013). Horizons of loss: Consolation and the person in The ackermann by Johannes von Tepl. In C. E. Léglu & S. J. Milner (Eds.), The erotics of consolation: Desire and distance in the late middle ages (pp. 165-183). Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Classen, A. (2016). Death, sinfulness, the devil, and the clerical author. In A. Classen (Ed.), Death in the middle ages and early modern time (pp. 277-296). Berlin: Walter de Gruyter.
-------------. (2021). Engagement with death through literature: Johannes von Tepl’s Plowman (ca. 1400) and Werner Bergengruen’s Death in reval (1941). Journal of Humanities, Arts and Social Science, 5(1), 125-136. https://doi.org/10.26855/jhass.2021.01.013
-------------. (2022). Exploration of the self in a religious-ethical context from late antiquity through the early Renaissance: St. Augustine, Boethius, and Petrarch - past ideas for our future. Athens Journal of Humanities & Arts, 10, 1-31. https://doi.org/10.30958/ajha.X-Y-Z
-------------. (Ed.). (2014). Mental Health, spirituality, and religion in the middle ages and early modern age. Boston: Walter de Gruyter.
Dicke, G. (2001). Rez. zu Kiening, Christian: Schwierige Modernität. Der 'Ackermann' des Johannes von Tepl und die Ambiguität historischen Wandels. Arbitrium, 19, 36-41. https://doi.org/10.1515/arbi.2001.19.1.36
Dove, P. (2019). Thinking (between) metaphors. Michigan Publishing, 13, np. https://doi.org/10.3998/pc.12322227.0013.001
Gentry, F. G. (1986.) Silent that others moght speak: Notes on the Ackermann aus Böhmen. The German Qurterly, 67(4), 484-492.
Gibbs, M. E. & Johnson, S. M., (Eds.). (2000). Medieval German literature. New York: Routledge.
Hahn, G. (1982). Johannes von Tepl: Der Ackermann aus Böhmen. In W. Frey et al. (Eds.), Einführung in die deutsche Literatur des 12. bis 16 (250-260). Jahrhunderts. Berlin: Verlag.
----------. (1984). Der Ackermann aus Boehm en des Johannes von Tepl. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Heidegger, M. (1985). Phänomenologische Interpretationen zu Aristoteles: Einführung in die Phänomenologische Forschung. Gesamtausgabe. Vol. 61. Frankfurt am Main: V. Klostermann.
------------------. (2001). Being and time. J. Macquarrie & E. Robinson (Trans.). Oxford: Basil Blackwell.
------------------. (2002). Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
Jaffe, S. P. (1963). Festschrift H.-C. Roloff. Frankfurt: P. Lang.
Kiening, C. (1994). Hiob, Seneca, Boethius. Traditionen dialogischer Schicksalsbewältigung im ‘Ackermann aus Böhmen’. Wolfram-Studien, 13, 207-236.
--------------. (1998). Schwierige Modernität. Der “Ackermann” des Johannes von Tepl und die Ambiguität historischen Wandels, Münchener Texte und Untersuchungen zur deutschen Literatur des Mittelalters 113. Tübingen: Niemeyer.
Klingshirn, W. (1994). Caesarius of Arles: The making of a Christian community in late antique gaul. Cambridge: Cambridge University Press.
Knieschek, J. (Ed.). (2020). Der Ackermann aus Boehmen. The Project Gutenberg eBook. https://www.gutenberg.org/files/47465/47465-h/47465-h.htm
Lumsden, S. (2014). Self-consciousness and the critique of the subject: Hegel, Heidegger, and the poststructuralists. New York: Columbia University Press.
Marston, T. E. (1968). The Speculum humanæ salvationis. The Yale University Library Gazette XLII, 3. https://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft7v19p1w6&chunk.id=d0e549&toc.depth=1&toc.id=0&brand=ucpress&query=bonaventura
Oosterwijk, S. (2009). “Fro Paris to Inglond?” The danse macabre in text and image in late-medieval England. Universiteit Leiden. https://hdl.handle.net/1887/13873
Rupprich, H. (1970). Die Deutsche Literatur vom Spaeten Mittelalter bis zum Barock (1): 1350-1520. Muenchen: C. H. Beck.
Saaz, J. (1958). Death and the Powman or, the Bohemian Plowman: A Disputatious and Consolatory Dialogue about Death from the Year 1400. E. Kirrmann (Trans.). Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Schlesinger, L. (1892). Document book of the city of Saaz up to 1526. Prague: Society for the History of the Germans in Bohemia.
Tepl, J. (1917). Der Ackermann aus Böhmen. In K. Burdach (Ed.), Vom Mittelalter zur Reformation. Forschungen zur Geschichte der deutschen Bildung, Vol. III. Tübingen: Teil.
Tepl, J. (2022). Der Ackermann aus Böhmen. M. Haldane (Trans.). http://www.michaelhaldane.com/HusbandmanandDeath
Thiel, G. (1987). An unusual encounter between man and death in the middle ages as portrayed in Der Ackermann aus Boehmen. Literator, 8(3), 39-50.
Van Buren, J. (1994). Martin Heidegger, Martin Luther. In T. Kisiel & J. Buren (Eds.), Reading Heidegger from the start: Essays in his earliest thought (pp. 159-174). Albany: SUNY Press.
Winston-Allen, A. (2001). Johannes von Tepl (ca. 1350–early 15th c.). In J. M. Jeep (Ed.), Medieval Germany: An encyclopedia (p. 677). London: Routledge.
Wostry, W. (1951). Saaz at the time of the Ackermann poet. Munich: Verlag Robert Lerche.