گروه زبان انگلیسی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
10.22059/jpht.2024.367362.1006002
چکیده
هایدگر در هستی و زمان مرگ را پایانبخش احتمالات زندگی دازاین دانسته و آن را معیاری در تعریف کلیت دازاین، تعلیق و استمرار وجودی او از لحظه تولد در نظر میگیرد، مسألهای که به ظاهر پیوندی با سنت مسیحیت ندارد. با این حال، تبیین مرگ به ویژه در بخش 48 این اثر به برداشت انسانگرایانهای از مرگ در اواخر قرون وسطی اشاره دارد که نخست توسط یوهانس تِپلا، شاعر اهل جمهوری چک، در سروده شخمزن بوهم در سده پانزدهم میلادی مطرح شد و هایدگر در هستی و زمان به گفتاری از آن سروده در باره همزمانی تولد و مرگ دازاین در توضیح مرگ دازاین اشاره کرده است. تفسیر انسانگرایانهای که یوهانس در سروده مذکور از ارتباط میان انسان و مرگ عرضه میدارد نه تنها تفسیری نو در تعدیل مسائل فلسفی و مسیحی پیش از او بود، بلکه در رشد اندیشه انسانگرایی در آغاز دوره رنسانس اروپا نقش بسزایی داشت. کاوشی در بهرهگیری هایدگر از سروده یوهانس در پردازش مفهوم مرگ دازاین نه تنها درک این پدیده را در راستای درک بهتر دازاین ممکن میسازد، بلکه چارچوب فلسفی غیرمذهبی هایدگر در تبیین ابعاد دازاین را از گذرگاه انسانگرایی مسیحی اوایل رنسانس عبور میدهد.
حجاری, محمد جواد. (1403). واکاوی مرگ دازاین در فلسفه هایدگر از دیدگاه انسان گرایانه مسیحی یوهانس تِپلا. مجله علمی " فلسفه دین ", (), -. doi: 10.22059/jpht.2024.367362.1006002
MLA
محمد جواد حجاری. "واکاوی مرگ دازاین در فلسفه هایدگر از دیدگاه انسان گرایانه مسیحی یوهانس تِپلا". مجله علمی " فلسفه دین ", , , 1403, -. doi: 10.22059/jpht.2024.367362.1006002
HARVARD
حجاری, محمد جواد. (1403). 'واکاوی مرگ دازاین در فلسفه هایدگر از دیدگاه انسان گرایانه مسیحی یوهانس تِپلا', مجله علمی " فلسفه دین ", (), pp. -. doi: 10.22059/jpht.2024.367362.1006002
VANCOUVER
حجاری, محمد جواد. واکاوی مرگ دازاین در فلسفه هایدگر از دیدگاه انسان گرایانه مسیحی یوهانس تِپلا. مجله علمی " فلسفه دین ", 1403; (): -. doi: 10.22059/jpht.2024.367362.1006002