تحلیل تطبیقی ظرفیت‌های فلسفه دین در بستر علم کلام اسلامی؛ با تأکید بر مکاتب امامیه و ماتریدیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تحلیل تطبیقی ساختار عقلانیت دینی در دو مکتب کلامی امامیه و ماتریدیه، به بررسی لایه‌های عقل‌گرایی، روش‌شناسی معرفت دینی و نسبت عقل و وحی در این دو سنت پرداخته است. مسئله اصلی مقاله آن است که هر یک از این مکاتب تا چه اندازه قابلیت نظریه‌پردازی و بازسازی فلسفه دین اسلامی را در درون سنت خود دارا هستند. پژوهش، با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع اصلی کلامی، آثار متفکران برجسته هر مکتب، و مطالعات معاصر سامان یافته است.

یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که عقلانیت امامیه، با عبور از عقل استنباطی به عقل فلسفی و سپس عقل معناشناختی، الگویی چندلایه و نظام‌مند از عقل دینی ارائه می‌دهد که توان تحلیل، بازسازی مفهومی و نظریه‌پردازی در فلسفه دین را داراست. در مقابل، عقلانیت در مکتب ماتریدیه عمدتاً بر مبنای عقل فطری و اثباتی استوار است و در حوزه تحلیل مفاهیم و تفسیر فلسفی از آموزه‌های دینی، رویکردی محافظه‌کارانه و دفاعی اتخاذ می‌کند. دستاورد نظری پژوهش طراحی دو مدل مفهومی برای تحلیل عقلانیت دینی در هر مکتب و ارائه جدول تطبیقی نهایی است که نشان می‌دهد عقلانیت امامیه، به‌ویژه در مواجهه با چالش‌های فلسفه دین معاصر، از قابلیت بیشتری برای نظام‌سازی مفهومی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات