اثر حاضر برآن است تا فرآیند دیالکتیک و خودآگاهی را در نزد فیلسوفانی چون افلاطون،ارسطو،کانت،فیخته،شلینگ و هگل مورد بررسی قرار دهد.
آن چه بر سرتاسر این نوشتار سایه افکنده است ، رویکرد هگل به مبحث دیالکتیک و خودآگاهی و انتقادهای او بر دیالکتیک مورد نظر فیلسوفان گذشته و تکمله هایی است که بدانها افزوده است . هگل در کتاب علم منطق و نیز دایر? المعارف علوم فلسفی تلاش می کند تا از یک سو یک جانبه گرایی فیخته و ارسطو و توجه صرف آن ها به عالم ذهن را با عینیت گرایی شلینگ و نیز منطق رواقی درهم آمیزد وبدین طریق میان اندیشه و هستی ، یا اثبات و ثبوت پیوند برقرار کند . و از سوی دیگر با ارایه تفسیری افلاطونی از دیالتکتیک کانت ، آنها را دو پایه تثلیث دیالکتیکی خود قرارمیدهد .
هگل در ادامه بحث به تدریج به طرح نظریه خواجه و برده می پردازد و از این رهگذر پا به وادی شکاکیت می گذارد و آن را برون شدی از حالت "حرمان" یا "شعور اندوهبار" و گذار به مرحله دین میداند.
رضایی, دکتر محمد محمد, & مهرنیا, حسن. (1384). هگل ، وضع مجامع افلاطون و کانت
مطالعه ای تطبیقی در باب دیالکتیک و فرایند خودآگاهی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1(3), -.
MLA
دکتر محمد محمد رضایی; حسن مهرنیا. "هگل ، وضع مجامع افلاطون و کانت
مطالعه ای تطبیقی در باب دیالکتیک و فرایند خودآگاهی", مجله علمی " فلسفه دین ", 1, 3, 1384, -.
HARVARD
رضایی, دکتر محمد محمد, مهرنیا, حسن. (1384). 'هگل ، وضع مجامع افلاطون و کانت
مطالعه ای تطبیقی در باب دیالکتیک و فرایند خودآگاهی', مجله علمی " فلسفه دین ", 1(3), pp. -.
VANCOUVER
رضایی, دکتر محمد محمد, مهرنیا, حسن. هگل ، وضع مجامع افلاطون و کانت
مطالعه ای تطبیقی در باب دیالکتیک و فرایند خودآگاهی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1384; 1(3): -.