در زمینه امکان کاربرد عقل در عرصه فهم وحی هر کدام از دو اندیشمند چه دیدگاهی دارند؟ چه تفاوتی میان رویکرد ملاصدرا و احسایی نسبت به حدود شناختی عقل در فهم قرآن وجود دارد؟ در میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتألهین و احسایی از جمله کسانی هستند که رویکرد ویژهای به حدود شناختی عقل در فهم قرآن به عنوان متنی وحیانی دارند. از شرایط اختصاصی صدرا در زمینه تأویل، این است که استنباط و استقلال در فهم آیات مجاز است اما احسایی، عدم تعارض تأویل با فهم عرفی از ظاهر آیات و روایات را شرط درستی تأویل میداند. صدرالمتألهین وجود حجت درونی را سبب رشد تعقل و مانع تقلید، وقوف بر ظاهر الفاظ قرآن و جمود بر نظر مفسران پیشین میداند، و بدون اصول عقلی درون شریعت را نمیبیند اما احسایی هیچ استقلالی را برای عقل نپذیرفته و ...
مهدوی راد, محمد, & زرگر, نرگس. (1391). نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی). مجله علمی " فلسفه دین ", 9(10), 139-169. doi: 10.22059/jpht.2012.24902
MLA
محمد مهدوی راد; نرگس زرگر. "نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی)", مجله علمی " فلسفه دین ", 9, 10, 1391, 139-169. doi: 10.22059/jpht.2012.24902
HARVARD
مهدوی راد, محمد, زرگر, نرگس. (1391). 'نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی)', مجله علمی " فلسفه دین ", 9(10), pp. 139-169. doi: 10.22059/jpht.2012.24902
VANCOUVER
مهدوی راد, محمد, زرگر, نرگس. نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی). مجله علمی " فلسفه دین ", 1391; 9(10): 139-169. doi: 10.22059/jpht.2012.24902