امروزه تعیین مرزهای علوم و مشخص کردن وزن دانشهای نوپیدا، به عنوان علم جدید یا ادامة همان علم سابق، امری ناگزیر است. در مورد کلام قدیم و کلام جدید و رابطه آنها با یکدیگر، دیدگاههای گوناگونی میان اندیشمندان معاصر مطرح شده است. از یک سو، برخی آنها را دو علم جداگانه با دو هویت معرفتی مستقل میدانند که در همه اضلاع-حتی در موضوع و غایت - متفاوتاند و در نتیجه، تفاوت ماهوی دارند و از سوی دیگر، بیشتر دانشوران تفاوتی ماهوی میان آن دو قائل نیستند و کلام جدید را دنباله کلام قدیم و مرحله کمالی و تحولیافته آن، در برخی یا تمام اضلاع معرفتی میدانند. این پژوهش، با تأکید بر تفاوت میان کلام جدید و الاهیات جدید و خاستگاه متفاوت آن دو، با واکاوی و نقد رهیافتهای کلام جدید، آنها را به شیوهای علمی و منطقی بررسیده و کوشیده است نظریهای را که در این بزنگاه به صواب نزدیکتر است بیابد. در نهایت، حاصل این کوشش، برگزیدن نظریه یکسانانگاری ماهویِ کلام جدید و کلام قدیم، با محوریت تجدد در برخی اضلاع معرفتی آن، بوده است.
محمدرضایی, محمد, & حجتخواه, حسین. (1392). بررسی و نقد نظریههای «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم». مجله علمی " فلسفه دین ", 10(2), 5-34. doi: 10.22059/jpht.2013.35494
MLA
محمد محمدرضایی; حسین حجتخواه. "بررسی و نقد نظریههای «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم»", مجله علمی " فلسفه دین ", 10, 2, 1392, 5-34. doi: 10.22059/jpht.2013.35494
HARVARD
محمدرضایی, محمد, حجتخواه, حسین. (1392). 'بررسی و نقد نظریههای «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم»', مجله علمی " فلسفه دین ", 10(2), pp. 5-34. doi: 10.22059/jpht.2013.35494
VANCOUVER
محمدرضایی, محمد, حجتخواه, حسین. بررسی و نقد نظریههای «کلام جدید و نسبت آن با کلام قدیم». مجله علمی " فلسفه دین ", 1392; 10(2): 5-34. doi: 10.22059/jpht.2013.35494