معضل شرور بهعنوان امری بر ضدّ وجود خدا یا برخی صفات او مثل قدرت یا خیرخواهی مطلق الهی، مطرح شده است. فیلسوفان و متکلمان بسیاری به راههای مختلف در صدد پاسخ به این معضل بر آمدهاند. در این میان راهحلی که بسیاری از فیلسوفان اسلامی پذیرفتهاند، نظریۀ «عدمیانگاری شرور» است. مطابق این دیدگاه شرور، حقیقتی جز عدم ذات یا عدم کمال ذات ندارند. در مقالۀ حاضر این دیدگاه تقریر شده است و این سؤال مطرح میشود که آیا دردها و آلام، مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب میشوند؟ پرسش دیگر این است که بر فرض که دردها و آلام مورد نقضی برای دیدگاه فلاسفه نباشد، آیا میتوانیم نقدهای دیگری را بر دیدگاه عدمی بودن شرور مطرح کنیم؟ در این مقاله از این دیدگاه دفاع شده است که با فرض قبول اصل مبنای فلاسفه، دردها و آلام نقضی برای دیدگاه فلاسفه محسوب نمیشوند. اما دیدگاه عدمی بودن شرور دارای نقدهای اساسی است. از جمله اینکه اولاً شروری که عدم کمال ذات محسوب میشوند، در واقع اموری وجودی هستند؛ ثانیاً بر فرض قبول عدمی بودن شرور، مشکل شرور با این نظریه حل نمیشود؛ ثالثاً هر شرّی معمولاً ملازم با امری وجودی است و رابعاً این دیدگاه مخالف آیات وروایات است.
محمدرضایی, محمد, & موسوی راد, سید جابر. (1393). نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور. مجله علمی " فلسفه دین ", 11(2), 197-216. doi: 10.22059/jpht.2014.51713
MLA
محمد محمدرضایی; سید جابر موسوی راد. "نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور", مجله علمی " فلسفه دین ", 11, 2, 1393, 197-216. doi: 10.22059/jpht.2014.51713
HARVARD
محمدرضایی, محمد, موسوی راد, سید جابر. (1393). 'نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور', مجله علمی " فلسفه دین ", 11(2), pp. 197-216. doi: 10.22059/jpht.2014.51713
VANCOUVER
محمدرضایی, محمد, موسوی راد, سید جابر. نقد و بررسی دیدگاه عدمیانگارانۀ شرور. مجله علمی " فلسفه دین ", 1393; 11(2): 197-216. doi: 10.22059/jpht.2014.51713