در این مقاله عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی بررسی و سپس مقایسه میشود. ابتدا به تعریف و ضرورت عدالت و انواع آن در اسلام اشاره شده است: عدالت قرار دادن هرچیزی در جای مناسب خود است. خداوند بهدلیل آنکه کامل مطلق است، همۀ اوامرو نواهی او عادلانه محسوب میشود. همچنین لازمۀ عدالت، آگاهی و شناخت همۀ نیازهای انسان و پاسخهای مناسب آن است که تنها خداوند چنین علمی را دارد، خاستگاه عدالت و حاکم بر نیکویی عدالت و تشخیص مصادیق آن، عقل و ارادۀ الهی است. عدالت از نظر اسلام با عدالت و حد وسط ارسطویی تفاوت دارد. سپس دربارۀ اصل عدالت در سودگرایی بحث و بررسی میشود و اثبات شده است که استدلال اصل عدالت در این مکتب صحت و اتقان لازم را ندارد و اجرای آن در مورد اعمال و قوانین با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. نتیجه آنکه در مقام مقایسه، تعریف عدالت از نظر اسلام بهترین تعریف و تشخیص مصادیق عدالت تنها از طریق خداوند متعال مقدور است.
محمدرضایی, مهدی , & فراهانی فرد, سعید . (1394). مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 12(1), 111-130. doi: 10.22059/jpht.2015.53965
MLA
مهدی محمدرضایی; سعید فراهانی فرد. "مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی", مجله علمی " فلسفه دین ", 12, 1, 1394, 111-130. doi: 10.22059/jpht.2015.53965
HARVARD
محمدرضایی, مهدی, فراهانی فرد, سعید. (1394). 'مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی', مجله علمی " فلسفه دین ", 12(1), pp. 111-130. doi: 10.22059/jpht.2015.53965
CHICAGO
مهدی محمدرضایی و سعید فراهانی فرد, "مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی," مجله علمی " فلسفه دین ", 12 1 (1394): 111-130, doi: 10.22059/jpht.2015.53965
VANCOUVER
محمدرضایی, مهدی, فراهانی فرد, سعید. مقایسۀ عدالت از دیدگاه اسلام و مکتب سودگرایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1394; 12(1): 111-130. doi: 10.22059/jpht.2015.53965