انسان موجودی شریف، گرانسنگ و دارای ارزش و کرامت ذاتی است. اولین و اساسیترین مبنای کرامت ذاتی انسان از نگاه حضرت امام خمینی (ره)، وجود خاص اوست؛ چرا که وجود بماهو وجود از آن جهت که صادر از حق تعالی -که وجود علیالاطلاق است- خیر و شریف بوده و منبع هر خیر، شرف و بزرگی نیز اوست. وجود حقیقت واحد مراتبی دارد. نخست اینکه مرتبۀ وجودی انسان در مقایسۀ با سایر کائنات، بالاتر و در نتیجه از کرامت ذاتی بیشتری نیز برخوردار است؛ دوم برخورداری انسان از نیروی عقل و استدلال؛ سوم جامعیت انسان از حیث اینکه حقیقتش شامل تمامی حقایق عالم بوده و به تعبیری نسخۀ مختصر و فشردهشدۀ عالم است؛ چهارم مثال آفریدگار بودن؛ پنجم کمالپذیری نامحدود انسان که از مرتبۀ شهادت تا مرتبۀ غیب فاصلۀ سیر اوست و ششم بقا و جاودانگی انسان، دیگر مبانی و معیارهای کرامت او هستند.
نجات رایزن, علی, الهبداشتی, علی, & منصوری, احسان. (1394). مبانی کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره). مجله علمی " فلسفه دین ", 12(1), 131-154. doi: 10.22059/jpht.2015.53966
MLA
علی نجات رایزن; علی الهبداشتی; احسان منصوری. "مبانی کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره)", مجله علمی " فلسفه دین ", 12, 1, 1394, 131-154. doi: 10.22059/jpht.2015.53966
HARVARD
نجات رایزن, علی, الهبداشتی, علی, منصوری, احسان. (1394). 'مبانی کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره)', مجله علمی " فلسفه دین ", 12(1), pp. 131-154. doi: 10.22059/jpht.2015.53966
VANCOUVER
نجات رایزن, علی, الهبداشتی, علی, منصوری, احسان. مبانی کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره). مجله علمی " فلسفه دین ", 1394; 12(1): 131-154. doi: 10.22059/jpht.2015.53966