چیستی صفات الهی و همچنین معناشناسی آن در بستر اندیشههای مختلف به شکلهای متفاوتی نمایان میشود. صدرالمتألهین اندیشۀ خود را بر «تشکیک وجود» بنا نهاده است که حقیقت آن به تشکیکِ در مراتب و تجلیات ظهور وجود برخواهد گشت. در این پژوهش در صددیم تا با روشی تحلیلی – توصیفی در اندیشههای صدرالمتألهین، تحلیل نوینی از معناشناسی صفات الهی (که بر پایۀ درک حقیقت صفت و نحوۀ تکثر آن استوار است) ارائه دهیم.
صدرالمتألهین با پیروی از تقسیمبندی و نامگذاری مراتب ظهور نزد عارفان، احکام وجود را در سه مرتبۀ ذات، احدیت و واحدیت تبیین میکند. مرتبۀ ذات، مقام خلوّ از تمام تعینات صفاتی و عدم امکان سخن گفتن از خدا، احدیت مرجع صفات تنزیهی و مقام واحدیت مقام مرجع صفات تشبیهی است.
ماهیت یا عین ثابت، محل و صورت صفات الهی بوده که همان معانی جزیی و کلیِ موجود در عالم نیز خواهند بود. خلق تمام موجودات، امری جز اظهار عینی و خارجی اعیان ثابته نیست. از اینرو، شناخت صفات الهی از سوی انسان تنها با شناخت «اعیان ثابته» بهدست میآید که در نظر صدرالمتألهین، موضوعٌله الفاظ هم هستند
وفائیان, محمد حسین, & علیزمانی, امیر عباس. (1394). تأثیر «مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود» در معناشناسی صفات الهی. مجله علمی " فلسفه دین ", 12(3), 461-482. doi: 10.22059/jpht.2015.56352
MLA
محمد حسین وفائیان; امیر عباس علیزمانی. "تأثیر «مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود» در معناشناسی صفات الهی", مجله علمی " فلسفه دین ", 12, 3, 1394, 461-482. doi: 10.22059/jpht.2015.56352
HARVARD
وفائیان, محمد حسین, علیزمانی, امیر عباس. (1394). 'تأثیر «مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود» در معناشناسی صفات الهی', مجله علمی " فلسفه دین ", 12(3), pp. 461-482. doi: 10.22059/jpht.2015.56352
VANCOUVER
وفائیان, محمد حسین, علیزمانی, امیر عباس. تأثیر «مراتب تشکیکی تجلی و ظهور وجود» در معناشناسی صفات الهی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1394; 12(3): 461-482. doi: 10.22059/jpht.2015.56352