دو ساحتی بودن انسان و دارا بودن دو نشئۀ جسمانی و روحانی از امور پذیرفتهشده نزد ارباب ادیان و فیلسوفان الهی است. فلاسفۀ مسلمان، با وجود اختلاف در نوع حدوث نفس، دربارۀ اصل «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» اتفاق نظر داشتهاند. در این بین ابنسینا و ملاصدرا در نگاشتههای خود دلایل متعددی را به نفع «حدوث نفس و عدم تقدم آن بر بدن» ذکر میکنند. از سوی دیگر بیتردید، بسیاری از ادلۀ نقلی، در «حدوث نفس پیش از بدن» ظهور دارند. مقالۀ حاضر با ارزیابی و بیان اشکالهای دلایل ملا صدرا بر این اندیشه، نشان میدهد که تعارض میان عقل و ظاهر نقل، تعارضی ادعایی است و بهسبب نبود دلیل عقلی قطعی بر خلاف ظاهر ادلۀ نقلی، دلیل محکمی برای صرف نظر از ظواهر ادلۀ نقلی نداریم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1370). شرح اصول کافی، کتاب التوحید، همراه با تعلیقات ملا علی نوری، تصحیح محمد خواجوی، تهران، مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1360). الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه، تصحیح و تعلیق: سید جلالالدین آشتیانى، مشهد، المرکز الجامعی للنشر.
منتظری, محمدحسین, & کبیر, یحیی. (1394). بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه. مجله علمی " فلسفه دین ", 12(4), 687-720. doi: 10.22059/jpht.2015.57431
MLA
محمدحسین منتظری; یحیی کبیر. "بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه", مجله علمی " فلسفه دین ", 12, 4, 1394, 687-720. doi: 10.22059/jpht.2015.57431
HARVARD
منتظری, محمدحسین, کبیر, یحیی. (1394). 'بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه', مجله علمی " فلسفه دین ", 12(4), pp. 687-720. doi: 10.22059/jpht.2015.57431
VANCOUVER
منتظری, محمدحسین, کبیر, یحیی. بررسی ادلۀ عقلی و نقلی اندیشۀ تقارن حدوث نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا و اندیشمندان نخستین امامیه. مجله علمی " فلسفه دین ", 1394; 12(4): 687-720. doi: 10.22059/jpht.2015.57431