دین چیست؟ به این پرسش از دو منظر دروندینی و بروندینی میتوان پاسخ داد. نگاه اول دین حق را مطابق معیار دروندینی تعریف میکند و تعریف او جامع افراد نیست. اما تعریف دین در نگاه دوم باید جامع و مانع باشد. از آنجا که یافتن امر مشترکی در همۀ ادیان مشکل بوده، برخی برای تعریف دین سراغ شباهت خانوادگی رفتهاند یا تعریفهایی ارائه دادهاند که جامع و مانع نیست. سخن این نوشتار آن است که میتوان تعریف مفهومی، و نه ماهوی، از دین ارائه داد. از آنجا که دین در مقابل الحاد قرار دارد، پس دین را میتوان در تعریفی بروندینی به «اعتقاد به عالم برتر» یا به تعبیر قرآنی، «عالم غیب» تعریف کرد. اما از آنجا که ادیان موجود نوعشان منحصر در فردشان است، پس برای مثال اسلام را میتوان در تعریفی کلامی به «برنامۀ خدا برای رستگاری انسان» تعریف کرد. رابطۀ این دو تعریف، اقل و اکثری و رابطۀ حق ناقص و حق کامل است.
سلیمانی, عبدالرحیم. (1396). تعریف دین در کلام و فلسفۀ دین و تعریف اقلی و اکثری. مجله علمی " فلسفه دین ", 14(2), 375-397. doi: 10.22059/jpht.2017.132581.1005291
MLA
عبدالرحیم سلیمانی. "تعریف دین در کلام و فلسفۀ دین و تعریف اقلی و اکثری", مجله علمی " فلسفه دین ", 14, 2, 1396, 375-397. doi: 10.22059/jpht.2017.132581.1005291
HARVARD
سلیمانی, عبدالرحیم. (1396). 'تعریف دین در کلام و فلسفۀ دین و تعریف اقلی و اکثری', مجله علمی " فلسفه دین ", 14(2), pp. 375-397. doi: 10.22059/jpht.2017.132581.1005291
VANCOUVER
سلیمانی, عبدالرحیم. تعریف دین در کلام و فلسفۀ دین و تعریف اقلی و اکثری. مجله علمی " فلسفه دین ", 1396; 14(2): 375-397. doi: 10.22059/jpht.2017.132581.1005291