در نوشتار حاضر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت بررسی میشود؛ مفهومی که حاصل تأمل در نظریۀ شر ریشهای اوست. بر اساس نظر کانت، تمامی انسانها بهدلیل وجود تمایل به شر در نهادشان شرورند. انسانها اگرچه موجوداتی عاقل محسوب میشوند، در عین حال بهدلیل ماهیت محسوسشان محدود هم هستند و این محدودیت آنها موجب میشود انگیزههای حسی خود را بر قانون اخلاقی ترجیح دهند. از نظر کانت این همان امری است که سبب تولد شر در جهان میشود. اما سؤال این است که آیا انسان میتواند بر تمایل به شر عجینشده با ماهیتش فائق آید؟ آیا او میتواند با وجود تمایل به شری که در نهاد او قرار دارد، به کمال اخلاقی دست یابد؟ کانت بر این باور است که غلبه بر شر بهتنهایی در توان انسان نیست و او به این منظور نیازمند همیاری خداوند خواهد بود. اما برای اینکه استحقاق دریافت این موهبت الهی را داشته باشد، خود نیز باید زمینۀ دریافت آن را آماده کند. او باید تحولی درونی را در خود ایجاد کند، این تحول به شکلگیری ارادۀ نیک در نزد انسان میانجامد، ارادۀ نیکی که واکنشی است در برابر شر ریشهای. شکلگیری چنین ارادۀ نیکی از دلایل کانت برای اثبات وجود خدا هم محسوب میشود؛ زیرا تا خدایی نباشد که انسان را در دستیابی به چنین ارادهای کمک کند، انسان خود هرگز نمیتواند بهتنهایی چنین ارادهای داشته باشد.
عبداللهنژاد, محمدرضا, & رفیقی, سمیه. (1396). نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت. مجله علمی " فلسفه دین ", 14(3), 465-486. doi: 10.22059/jpht.2017.202337.1005344
MLA
محمدرضا عبداللهنژاد; سمیه رفیقی. "نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت", مجله علمی " فلسفه دین ", 14, 3, 1396, 465-486. doi: 10.22059/jpht.2017.202337.1005344
HARVARD
عبداللهنژاد, محمدرضا, رفیقی, سمیه. (1396). 'نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت', مجله علمی " فلسفه دین ", 14(3), pp. 465-486. doi: 10.22059/jpht.2017.202337.1005344
VANCOUVER
عبداللهنژاد, محمدرضا, رفیقی, سمیه. نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت. مجله علمی " فلسفه دین ", 1396; 14(3): 465-486. doi: 10.22059/jpht.2017.202337.1005344