مقالۀ حاضر به اهمیت خداوند در آثار فمینیستی، انتقادهای الهیدانان و فیلسوفان فمینیست به مفهوم خدای ادیان توحیدی و راهحل جایگزین آنها برای نسبت خداوند و بشر میپردازد که در این ارتباط، آرای متفکران فمینیستی چون مری دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون دربارۀ دوئالیسم تجسد - تجرد، مورد توجه قرار میگیرد و در ادامه تفکر و راهحلهای ایشان نقد و ارزیابی خواهد شد و انتقادهای افرادی نظیر هالیوود، اندرسون، تالیافرو، بایرن، منفرد هاوک و سارا کوکلی مطرح میشود و در نهایت رأی علامه جوادی آملی و استاد مطهری بهعنوان نمایندگان تفکر اسلامی در مورد صفات خداوند و جایگاه زنانگی در دین مطمح نظر قرار خواهد گرفت.
مطهری، مرتضی (1385). مجموعهآثار، ج 19، تهران: صدرا.
ب) لاتین
Anderson, Pamela sue (1998). A feminist philosophy of religion: The rationality and myths of religious belief,Oxford: Blackwell.
Berry,Wanda Warre (2000) Feminist Theology: The verbing Ultimate/Intimate Reality in Mary Daly,in Sara Lucid Hoagland and Marilyn Frye(eds),Feminist Interpretations of Mary Daly,Pensylvania state University press.
Burns,Elizabet (2012). Is There a Distnvtively Feminist Philosophy of Religion,Philosophy Compass,volum7,issue6.University of London,pp422-435.
Daly,mary,beyond god the father,(1973). toward a philosophy of women's liberation,beacon press.
Daly,mary (1975). the church and the second sex,2d ed,new yark:Harper and Row.
Gardner,Catherine Villanveva (2006). Historical Dictionaries of Religions,Philosophies and Movement,Toronto,Oxford,The Scarecrow press.
Graham,Elaine L (2009). Grace Jantzen: Redeeming the Present, Ashgate Publishing.
Hauke,Manfred (1995). God or Goddess?: Feminist Theology : What Is It? Where Does It Lead? Paperback, December.
Hollywood,Amy (2003). Practice,Belief and Feminist Pholosophy of Religion,in Pamela Sue Anderson & Beverley Clack(eds). Feminist Philosophy of Religion: Critical Readings,Newyork,Routledge.
Irigaray,luce (1993). divine woman in sexes and genealogies,tr.Gillian C.Gill,new york:Columbia university prees.
Jantzen,Grace (1998). becoming divine:towards a feminist philosophy of religion,Manchester university press.
Martin,Alicon , Bailey, Maria and Luce Irigaray(Translated)(2000). as ‘How can we Live Together in a Lasting Way?’ in Luce Irigaray: Key Writings,In Comment habiter durablement ensemble?’, a lecture at the International Architectural Association of London.
MC Fague,Sallie (1982). metaphorical theology model of god in religious language,fortress press.
Mulder,Anne Claire, Divine Flesh (2206). Embodied Word: Incarnation As a Hermeneutical Key to a Feminist Theologian's Reading of Luce Irigaray's Work,Amsterdam university press.
Talliaferro,Charles (2007). Transcendence and Feminism: Response to Anderson’sFeminist Challenges to Conceptions of God, spriger science.
صوفی, مریم , محمدرضایی, محمد و کرمی, محمدتقی . (1396). نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون. مجله علمی " فلسفه دین ", 14(4), 669-695. doi: 10.22059/jpht.2017.129342.1005280
MLA
صوفی, مریم , , محمدرضایی, محمد , و کرمی, محمدتقی . "نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون", مجله علمی " فلسفه دین ", 14, 4, 1396, 669-695. doi: 10.22059/jpht.2017.129342.1005280
HARVARD
صوفی, مریم, محمدرضایی, محمد, کرمی, محمدتقی. (1396). 'نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون', مجله علمی " فلسفه دین ", 14(4), pp. 669-695. doi: 10.22059/jpht.2017.129342.1005280
CHICAGO
مریم صوفی , محمد محمدرضایی و محمدتقی کرمی, "نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون," مجله علمی " فلسفه دین ", 14 4 (1396): 669-695, doi: 10.22059/jpht.2017.129342.1005280
VANCOUVER
صوفی, مریم, محمدرضایی, محمد, کرمی, محمدتقی. نقد و بررسی نسبت خداوند با بشر (دوئالیسم تجرد - تجسد) در آرای فمینیستی دیلی، ایریگاری، جانتزن و اندرسون. مجله علمی " فلسفه دین ", 1396; 14(4): 669-695. doi: 10.22059/jpht.2017.129342.1005280