مقاله حاضر با هدف یافتن نسبت معرفتی میان ایمان و عقل و در نهایت سنجش میزان عقلانیت از منظر نجمالدین رازی تألیف شده است، ایمان و عقل در نگاه وی به ابزار معرفتشناسی میمانند و گوهر عقل یا روح رحمت للعالمین با اوصاف متعددش، جوهری است نورانی با اعتبارات ملک، نور و قلم. آنگاه معرفت عقلی مرتبهای از مراتب وصول به علم توحید بوده و جایگاهی برای رسیدن به معرفت شهودی است که در عالم معقول کاربرد دارد و معرفت نجاتبخش هنگامی است که بنای عقل انسان، مطلع نور ایمان باشد تا نبوت انبیا مقرر شود. گوهر ایمان معدنی است که جایگاه آن طور دوم قلب بوده و تکیه بر عقلانیت رهگذری برای ایمانگرایی است که اثر تابش نور ایمان بر دل، تصدیق نام دارد. تصویری که رازی از نسبت ایمان و عقل ترسیم کرده، عقلانیتی متعادلانه و تلفیقی، میان عقلگرایی حداکثری و انتقادی توأمان با ایمانگرایی است که در تعیین اعتبار یا عدم اعتبار نظامهای اعتقاد دینی در فلسفۀ دین نقش مؤثر دارند و تعامل آن دو، عامل ارائۀ درست دین و مانع آسیبهای درونی و بیرونی است. این همه، نظر به تطبیق آرای وی با رویکردهای فراگیر ایمان و عقل استخراج شده است.
لواسانی, سیدمحمدرضا, & رسولیپور, رسول. (1397). نسبت ایمان و عقل از منظر نجمالدین رازی. مجله علمی " فلسفه دین ", 15(2), 397-418. doi: 10.22059/jpht.2018.239068.1005491
MLA
سیدمحمدرضا لواسانی; رسول رسولیپور. "نسبت ایمان و عقل از منظر نجمالدین رازی", مجله علمی " فلسفه دین ", 15, 2, 1397, 397-418. doi: 10.22059/jpht.2018.239068.1005491
HARVARD
لواسانی, سیدمحمدرضا, رسولیپور, رسول. (1397). 'نسبت ایمان و عقل از منظر نجمالدین رازی', مجله علمی " فلسفه دین ", 15(2), pp. 397-418. doi: 10.22059/jpht.2018.239068.1005491
VANCOUVER
لواسانی, سیدمحمدرضا, رسولیپور, رسول. نسبت ایمان و عقل از منظر نجمالدین رازی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1397; 15(2): 397-418. doi: 10.22059/jpht.2018.239068.1005491