یکی از مباحث مهم خداشناسی، رابطۀ ذات و صفات الهی است. اقوال متعددی در این زمینه بیان شدهاند که یکی از آنها، نفی صفات از ذات است که از آن به الهیات سلبی تعبیر میشود. قاضی سعید قمی از مهمترین چهرههای مروج این دیدگاه بود. در این نوشتار، نگاهی به الهیات سلبی از منظر قاضی سعید قمی خواهیم داشت. ابتدا به مفهومشناسی نفی صفات میپردازیم که سه معنا برای آن بیان شده است که همگی مورد مناقشهاند. عجز از تصحیح نحوۀ انتزاع اوصاف کثیر از ذات بسیط و تلقی نادرست از معنای وصف ملازم دانستن آن با زیادت و غیریت با موصوف و فرار از دام تشبیه و عدم توانایی بر جمع میان روایات، عوامل اصلی در گرایش قاضی سعید به الهیات سلبی هستند. حاصل بررسی نگرش ایشان به مقولۀ صفات الهی آن است که نه معنای قابل دفاعی از نفی صفات ارائه و نه دلیل محکمی بر نفی صفات اقامه کردهاند. حاصل بررسی نگرش ایشان به مقولۀ صفات الهی آن است که وی با وجود کوشش فراوان و اقامۀ ادلۀ متعدد، توفیق چندانی بهدست نیاورده است؛ یعنی نه معنای دفاعشدنی از نفی صفات ارائه داده و نه دلیل محکمی بر نفی صفات اقامه کرده است.
بنیانی, محمد, & رحیمی, علی. (1397). تأملی بر چیستی و چرایی نفی صفات الهی از منظر قاضی سعید قمی. مجله علمی " فلسفه دین ", 15(4), 845-866. doi: 10.22059/jpht.2019.233154.1005467
MLA
محمد بنیانی; علی رحیمی. "تأملی بر چیستی و چرایی نفی صفات الهی از منظر قاضی سعید قمی", مجله علمی " فلسفه دین ", 15, 4, 1397, 845-866. doi: 10.22059/jpht.2019.233154.1005467
HARVARD
بنیانی, محمد, رحیمی, علی. (1397). 'تأملی بر چیستی و چرایی نفی صفات الهی از منظر قاضی سعید قمی', مجله علمی " فلسفه دین ", 15(4), pp. 845-866. doi: 10.22059/jpht.2019.233154.1005467
VANCOUVER
بنیانی, محمد, رحیمی, علی. تأملی بر چیستی و چرایی نفی صفات الهی از منظر قاضی سعید قمی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1397; 15(4): 845-866. doi: 10.22059/jpht.2019.233154.1005467