ابنسینا وجود خداوند را برهانناپذیر میداند. منظور او از برهان، برهان لمّ است که از آن به برهان مطلق تعبیر میشود. در این مقاله پس از بیان انواع برهان و ارزش معرفتی آنها، دیدگاه ابنسینا در مورد برهانناپذیر بودن وجود خداوند و ادلۀ آن بررسی شده است و به این نتیجه دست یافتهایم که نهتنها برهان صدیقین ابنسینا برهانی لمّی است، برهانهای مخلوقمحور نیز که به ظاهر در آنها از معلول بر علت استدلال شده است، مطابق با مبانی پذیرفتهشده در دانش منطق، برهان لمّی هستند. از آنجا که این برهانها بهطور مستقیم وجود خداوند را اثبات نمیکنند، نسبت به نتیجۀ خود، برهان لمّ بالذات و نسبت به وجود خداوند برهان لمّ بالعرض هستند.
انتظام, سیدمحمد. (1397). تحلیل و بررسی نظریۀ ابنسینا در مورد برهانناپذیر (برهان لمیّ) بودن وجود خداوند. مجله علمی " فلسفه دین ", 15(4), 867-888. doi: 10.22059/jpht.2019.238457.1005483
MLA
سیدمحمد انتظام. "تحلیل و بررسی نظریۀ ابنسینا در مورد برهانناپذیر (برهان لمیّ) بودن وجود خداوند", مجله علمی " فلسفه دین ", 15, 4, 1397, 867-888. doi: 10.22059/jpht.2019.238457.1005483
HARVARD
انتظام, سیدمحمد. (1397). 'تحلیل و بررسی نظریۀ ابنسینا در مورد برهانناپذیر (برهان لمیّ) بودن وجود خداوند', مجله علمی " فلسفه دین ", 15(4), pp. 867-888. doi: 10.22059/jpht.2019.238457.1005483
VANCOUVER
انتظام, سیدمحمد. تحلیل و بررسی نظریۀ ابنسینا در مورد برهانناپذیر (برهان لمیّ) بودن وجود خداوند. مجله علمی " فلسفه دین ", 1397; 15(4): 867-888. doi: 10.22059/jpht.2019.238457.1005483