باور به «اختیارمندی انسان از سویی؛ و حاکمیت قضا و قدر بر زندگی انسان از سوی دیگر» متعارض یا متناقضنما بهنظر میرسد. لذا ظاهراً یا باید با حاکمیت ضرورت تقدیر، از قدرت اختیار آدمی چشمپوشی کنیم یا با در نظر گرفتن اراده برای انسان در عالم امکان، مخالف هرگونه ضرورتی در هستی شویم. برای رفع تعارض فوق، تبیین و تحلیل معنای تقدیر، ضرورت و قاعدهمندی و ارتباط آن با بحث عالم امر و مسئلۀ علم حقتعالی نسبت به افعال و اختیاراتِ انسان از سویی؛ و معنای آزادی، اختیار و انتخاب آدمی نسبت به سعادت و شقاوت، و بررسی بحث طینت و سرشت انسان از سوی دیگر، ضروری بهنظر میرسد و نقش اساسی در فهم و درک پرسش مذکور دارد. علامه طباطبایی با نگرش هستیشناسانه و انسانشناسانهاش، معتقد است که از یک منظر، آدمی در ظرف دنیا و عالم خلق، از روی اختیار مرتکب اعمالِ خیر یا شر شده و با حرکت جوهریِ نفس، هویت و شاکلۀ خویش را رقم میزند و از منظر دیگر، خداوند در عالم امر که عالم ثبات و فعلیت محض است، به علم ازلی (علم فرازمانی و سرمدی) از قضا و حکم زندگی سعادتآمیز یا شقاوتآمیز انسانها آگاه بوده، اما در تقدیر عالم، انسان را مختار مقدر کرده است. این سخن، بهظاهر تناقضآمیزمیآید، اما تلاش نگارنده در پژوهش حاضر بر آن است که با توجه به آثار علامۀ بزرگوار، این معضل را گشوده و تناقض ظاهری را رفع کند.
مروی, محمدحسین, & اکبرزاده, حوران. (1398). بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 16(3), 521-542. doi: 10.22059/jpht.2019.276209.1005643
MLA
محمدحسین مروی; حوران اکبرزاده. "بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی", مجله علمی " فلسفه دین ", 16, 3, 1398, 521-542. doi: 10.22059/jpht.2019.276209.1005643
HARVARD
مروی, محمدحسین, اکبرزاده, حوران. (1398). 'بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی', مجله علمی " فلسفه دین ", 16(3), pp. 521-542. doi: 10.22059/jpht.2019.276209.1005643
VANCOUVER
مروی, محمدحسین, اکبرزاده, حوران. بررسی رابطۀ اختیار و تقدیر در هستی از منظر علامه طباطبایی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1398; 16(3): 521-542. doi: 10.22059/jpht.2019.276209.1005643