کهنترین بازماندههای نوشتاری در هند مربوط به آریاییهای ودهای است. نخستین بار در این آثار آموزۀ سمساره مطرح میشود. آریاییها در رویارویی با بومیان، در طول زمان، برخی درونمایههای دینی آنان را گرفتند و با باورهای خود هماهنگ کردند که در این میان آموزههای فروهر، همتباری یا توتمیسم (همتباری انسان – گیاه) و تجلیل نیاکان بیشترین سهم را داشتهاند. این آموزهها وقتی در روند کوچ به دیار هند میرسد با اندیشههای تجسد و تجسم خدایان و باور به همتباری، همنشین و سرانجام بهصورت آموزۀ سمساره جلوهگر شده است. خدایانی چون ویشنو -که بیشترین پیوند را با سمساره دارد - در این روند بهگونهای جایگزین میترۀ آریایی - که بیش از سایر خدایان با آموزۀ فروهر (تجلی) در ارتباط بوده- شده است. هرچند سمساره در اوپهنیشدها، آشکارا، بیان شده است، لیکن در ودهها شواهدی مبنی بر بازگشت دوبارۀ روان وجود دارد که نشان از اعتقاد به سمساره در دوران پیش از نگارش اوپهنیشدهاست.
منتظری, سید سعید رضا, & پزشکی, وحید. (1399). واکاوی آموزۀ سمساره و کرمه در هند و گسترش آن در ودهها. مجله علمی " فلسفه دین ", 17(3), 517-540. doi: 10.22059/jpht.2019.280139.1005658
MLA
سید سعید رضا منتظری; وحید پزشکی. "واکاوی آموزۀ سمساره و کرمه در هند و گسترش آن در ودهها", مجله علمی " فلسفه دین ", 17, 3, 1399, 517-540. doi: 10.22059/jpht.2019.280139.1005658
HARVARD
منتظری, سید سعید رضا, پزشکی, وحید. (1399). 'واکاوی آموزۀ سمساره و کرمه در هند و گسترش آن در ودهها', مجله علمی " فلسفه دین ", 17(3), pp. 517-540. doi: 10.22059/jpht.2019.280139.1005658
VANCOUVER
منتظری, سید سعید رضا, پزشکی, وحید. واکاوی آموزۀ سمساره و کرمه در هند و گسترش آن در ودهها. مجله علمی " فلسفه دین ", 1399; 17(3): 517-540. doi: 10.22059/jpht.2019.280139.1005658