ریچارد داوکینز، یکی از ملحدان عصر حاضر و بسیار متأثر از داروینیسم است و بهعنوان زیستشناس تکاملی با رویکرد طبیعتگرایانۀ خویش سعی در تبیین تمامی پیچیدگیهای جهان دارد و همچنین با استفاده از اخلاق تکاملی، پیوند میان دین و اخلاق را انکار میکند ودر نهایت در تلاش است که فرضیۀ خداوند را بهعنوان طراح و ذهن کیهانی کنار گذارد. اما نکتۀ شایان توجه این است که با وجود وارد آمدن نقدهای جدی بر نظریۀ تکامل داروین، این نظریه همچنان اهمیت زیادی دارد و بهنظر میرسد تعارضهای بسیاری را میان باورهای دینی و علم موجب شده است. در نظر بسیاری از افراد، معارضهای که متوجه دین است، ناشی از تعارض میان محتوای علم و دین نیست، بلکه از مسلّم انگاشتن این فرض است که روشهای علمی، تنها راه رسیدن به شناخت و کشف واقعیت هستند. در پژوهش حاضر برآنیم که با بررسی نقادانۀ برخی رویکردهای طبیعتگرایانۀ داوکینز از منظر آلوین پلنتینگا و دیگران، از این نتیجه دفاع کنیم که میتوان با تفسیر درست از نظریههای مطرح در علوم تجربی و توجه به مسائل روششناختی در حوزههای علمی، میان علم و دین توافقی حقیقی یافت و در نهایت روشهای علمی برای شناخت جهان را بهعنوان شیوههای تدبیر و فاعلیت الهی برشمرد.
صفاییپور، حامد (1392). اصل آنتروپیک و نقش آن در برهان تنظیم ظریف کیهانی، بررسی و نقد دیدگاهها . پژوهشهای علم و دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 4 (2): 77 - 109.
فرخی بالا جاده، علیرضا؛ علیزمانی، امیر عباس (1391). بررسی استدلالهای ماتریالیستی ریچارد داوکینز دربارۀ خدا و تکامل، جستارهای فلسفۀ دین، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1 (2): 105 - 128.
قراملکی، احد فرامرز (1373). موضع علم و دین در خلقت انسان، تهران: مؤسسۀ فرهنگی آرایه.
موسوی راد، سید جابر (1395). برهان نظم بر مبنای اصل تنظیم دقیق کیهانی، معرفت کلامی 7 (1): 7 - 24.
موسوی، سید محمود؛ سموعی، نفیسه (1392). اخلاق در اسارت ژنها: بررسی نظریات ریچارد داوکینز در مورد اخلاق مبتنی بر نظریۀ تکامل، پژوهشنامۀ اخلاق، 6 (21): 61 - 76.
میرباباپور، یوسف؛ دانشور، سید مصطفی (1396). رابطۀ علم و دین در دیدگاه اول پلانتینگا، معرفت کلامی، 8 (18): 23 - 42.
available, No authors(2018). Goldilocks geology. from ELSEVIER ,238( 3179), 57.
Baker, A. (2004). Simplicity. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Bena, L; Grana,M (2015). String cosmology and the landscape.from Elsevier,16, 200-206.
Chignell, A.P. (2015). Natural Theology and Natural Religion. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Craig, W. L (2008). Reasonable Faith, Christain Truth and Apologetics. WHEATON, ILLINOIS, Crossway books.
Dawkins, R. (1996). Climbing Mount Improbable. New York: Nork Norton.
Dawkins, R ( 2006). THE GOD DELUSION. London: BANTAM PRESS.
Dawkins, R (2011). THE MAGIC of REALITY. New York: Free Press.
Dawkins, R (1989). The SELFISH GENE. New York: Oxford University Press.
Finlay, S. S (2017). Reasons for Action: Internal vs, External. from Stanford Encyclopedia of Philosophy.
Flew, A(2008). THERE IS A GOD, How The World’s Most Notorious Atheist Change His Mind. HarperCollins.
Huxley, Th. H(1896). Evolution and Ethics,. New York: D. Appleton & Co.
Kitcher, P(2009). Evolution and religion. from Routledge Encyclopedia of Philosophy.
Planting a, A(2011). WHERE THE CONFLICT REALLY LIES. Oxford University Press.