ویتگنشتاین متأخر بر این باور است که برای فهم باورهای دینی، باید دو مفهوم بازیهای زبانی و صور زندگی را که او برای توصیف آموزههای خود بهکار میگیرد، بشناسیم و وارد بازی زبانی و صورت زندگی دینی شویم. بنابراین میتوان گفت برداشت او از عقلانیت باورهای دینی، عقلانیت مبتنی بر بازیهای زبانی و صورتهای زندگی است. به دیگر سخن، عقلانیت باورهای دینی در قالب این دو استعاره است که معنای خود را پیدا میکند، ازاینرو اگر کسی بخواهد باورهای دینی خویش را عقلانی سازد، باید این عقلانیت در زمینۀ صورتهای زندگی فهم شود. اگر شخص متدین باورهای دینی خویش را در بافتصور زندگی مبتنی بر ایمانکرده باشد، در این صورتاز نظر ویتگنشتاین متأخرباورهای دینی او عقلانی است. بنابراین معنای عقلانیت در مورد باورهای دینی نباید به همان معنای عقلانیت در علم تلقی شود و مورد داوری قرار گیرد. بنابر دیدگاه ویتگنشتاین متأخر باورهای دینی ما نیاز به هیچگونه توجیهی، چه عقلی یا تاریخی ندارند و شخصی که تلاش دارد تا امر دینی را با توجه به قواعد بازی زبانی دیگر معقول سازد، در واقع، خود فردی غیرمعقول است، زیرا از شأن باورهای دینی کاملاً غافل است. در این مقاله بر آنیم تا علاوهبر تبیین دیدگاه ویتگنشتاین متأخر در خصوص عقلانیت باورهای دینی، نقدها و نارساییهای موجود در مفاهیمی مانند بازیهای زبانی و همچنین تلقی ویتگنشتاین متأخر در خصوص عقلانیت باورهای دینی را بیان کنیم.
Donovan, Ian )1976(. religious language, Sheldon Publisher.
Glock , H. (1996). A wittgenstein dictionary, Oxford.
Malcolm , N. (2001).Ludwig Wittgenstein: A Memoir, slarenbon press.
---------------- (1977). Postscript, in Reason and Religion ,Stuart C.Brown.
---------------- (1997). wittgenstein: A Religious Piont of veiw.,London: Routledge
Nielsen, Kai (1967). “Wittgenstein fideism”, Phlosophy, London, pp.191,-209 .
Philips, D.Z. (1970). Faith and Philosophical Enquiry, London: R. & KP.
Sherry, Patrick (1972)."Is Religion Form of Life?", American Philosophical Quarterly, Vol. 9. No. 2. P 76-96Winch, P. (1995). The Idea of a Social Science, 2nd edition, London: Routledge.
Stenmark (1995). Scientism: Science, Ethics and Religion ,Routledge, London.
Wittgenstein ,L, (1965). The Blue and Brown Books, harper.
------------------ (1979). notebook1916, university Chicago.
-------------------- (1978). lectute and conversation on aesthetic , psychology and religion belief ,Blackwell.