کاربست معرفت فطری در اثبات واجب از منظر صدرا و دکارت تلاشی است برای بازخوانی نقش فطرت در اثبات وجود خدا در دو بستر فکری مختلف و بازنمایی وجوه اشتراک و افتراق ایشان در مباحث اساسی خداشناسی بهمنظور یافتن مبنایی استوار در نیل به معرفت یقینبخش در گزارههای الهیاتی که در این پژوهش تطبیقی با روش توصیفی، تحلیلی به آن پرداخته شده است. فطرتمندی شناخت و اثبات وجود خدا و بهکارگیری روش دروننگری در معرفت خدا، از مهمترین وجوه اشتراک و تفاوت در نوع و متعلق معرفت فطری و اختلاف در حد وسط براهین فطرت، از مهمترین وجوه افتراق میان این دو نگرش است. وجود اختلاف در نظام فلسفی و مبانی معرفتشناختی از جمله نگاه اصالت وجودی صدرایی و اعتقاد به علم حضوری و بهکارگیری ابزار وحی و شهود عرفانی در کنار عقل، از یک سو و مبنای اصالت ماهوی و بیتوجهی به علم حضوری و بهکارگیری صرف عقل یا شهود عقلانی از جانب دکارت سبب تقابل میان نگاه عرفانی صدرالمتألهین نسبت به مبدأ متعال با نگاه فلسفی و مقیاس صرفاً ریاضی دکارت در حوزۀ مباحث خداشناسی شده است؛ با این حال متفق بودن در برخی مبانی، آنها را به آرای مشترک و مشابهی در امکان شناخت ذات و براهین اثبات وجود خدا مبتنی بر معرفت فطری رسانده است.
ابنمنظور، محمدبن مکرم (1416ق). لسانالعرب، بیروت: دار احیاءالتراث العربی.
ابوترابی، احمد (1396). اصول و مبانی امور فطری، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
ادواردز پل (۱۱۰۹ ـ 1034 م.). دایرهالمعارف، خدا در فلسفه، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی.
اکبریان، رضا؛ مخبر دزفولی، علی (1386). «برهان صدیقین در فلسفۀ ملاصدرا و مقایسۀ آن با برهان وجودی انسلم و دکارت»، پژوهشهای فلسفی، نشریۀ دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، سال 50.
اکبریان، رضا؛ قاسمی، حسین (1390). حل چالش ثنویت ذهن و عین در حکمت متعالیۀ ملاصدرا»، معرفت فلسفی، ش 31.
فرقانی، محمدکاظم؛ غزالیفر، علی (1394). «تأملی در سازگاری درونی اندیشۀ فلسفی ملاصدرا دربارۀ شناخت انسان از خداوند»، پژوهشنامۀ فلسفه دین، ش 25، بهار و تابستان.
فولیکه، پُل (1377). فلسفه عمومی یا مابعدالطبیعه، ترجمۀ یحیی مهدوی، چ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
قمی، محسن؛ شریفی، حسامالدین (1395). «یکسانی حقیقت وجود و واجبالوجود از نظر ملاصدرا»، آیین حکمت، ش 28.
قنبری، حسن (1390). «علم حضوری و جایگاه آن در اندیشۀ دکارت»، پژوهشهای فلسفی-کلامی، ش 2 (پیاپی 50) سال سیزدهم.
کاپلستون، فردریک (1385). تاریخ فلسفه (از دکارت تا لایبنیتس)، ترجمۀ غلامرضا اعوانی، ج4، تهران: سروش.
کاتینگهام، جان (1390). فرهنگ فلسفۀ دکارت، ترجمه علی افضلی، تهران: مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفه ایران.
مجتهدی، کریم (1385). دکارت و فلسفة او، تهران: امیرکبیر.
مصباح یزدی، محمدتقی (1380). معارف قرآن، خداشناسی، قم: مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
موسایی افضلی، علی (1383). «برهان علامت صنعتی در فلسفه دکارت»، فلسفه، دورۀ 32، ش 2، شمارۀ پیاپی 527.
Lock, John (1979). An Essay Conscening Human understanding, Endited With An Introductin, Critical apparatus and Glossary by peter H. Nidditch, Oxford at the Clarendon press, Great Britain.
Ross, John R. (1967). Constraints on variables in syntax. (Doctoral dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
عبدلی مسینان, مرضیه, & حدادی, زهرا. (1400). کاربست معرفت فطری در اثبات وجود خدا از منظر دکارت و ملاصدرا. مجله علمی " فلسفه دین ", 18(4), 465-493. doi: 10.22059/jpht.2022.331831.1005859
MLA
مرضیه عبدلی مسینان; زهرا حدادی. "کاربست معرفت فطری در اثبات وجود خدا از منظر دکارت و ملاصدرا", مجله علمی " فلسفه دین ", 18, 4, 1400, 465-493. doi: 10.22059/jpht.2022.331831.1005859
HARVARD
عبدلی مسینان, مرضیه, حدادی, زهرا. (1400). 'کاربست معرفت فطری در اثبات وجود خدا از منظر دکارت و ملاصدرا', مجله علمی " فلسفه دین ", 18(4), pp. 465-493. doi: 10.22059/jpht.2022.331831.1005859
VANCOUVER
عبدلی مسینان, مرضیه, حدادی, زهرا. کاربست معرفت فطری در اثبات وجود خدا از منظر دکارت و ملاصدرا. مجله علمی " فلسفه دین ", 1400; 18(4): 465-493. doi: 10.22059/jpht.2022.331831.1005859