خداباوری و الحاد دوسویه همیشه در تقابل جریان تاریخ بشر، در پاسخ به منشأ هستی و وجود هستند که بحثهای فراوانی در خصوص گفتمان، ادله، شواهد و لوازم آنها شده است. یکی از نقدهای آتئیستها بر خداباوران این است که وجود خداوند و قبول آن با صفاتی که در ادیان بیان میشود، امری خودمتناقض بوده و در صورت تصور درست، پذیرفته نخواهد شد. مایکل مارتین، ملحد و فیلسوف عصر حاضر، صفاتی چون عالم مطلق بودن و خیر مطلق بودن خدا را سبب تناقض و انکار وجود خدا دانسته و سعی کرده است تا الحاد را از این طریق معقول جلوه دهد. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درصدد بررسی انتقادی این گفتار مارتین و نشان دادن ضعفهای این رویکرد در محدود دانستن عالم هستی به ماده و جسمانیت و قیاس خداوند به انسان در شیوۀ حصولی کسب علوم است و حال آنکه علم حضوری خدا که بالاترین مرتبۀ علم است، خدا را از انواع دیگر علوم بشری بینیاز میکند. خطای مارتین نگاه انسانانگارانه به خدا و نیز عدم فهم درست از عالم مطلق است و وی نباید با تقسیمی غیرفلسفی از علم به قضاوت دربارۀ علم الهی میپرداخت.
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, & جعفری, محمد. (1401). نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد. مجله علمی " فلسفه دین ", 19(1), 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
MLA
حسن قره باغی; روح الله نظری; محمد جعفری. "نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد", مجله علمی " فلسفه دین ", 19, 1, 1401, 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
HARVARD
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, جعفری, محمد. (1401). 'نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد', مجله علمی " فلسفه دین ", 19(1), pp. 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
VANCOUVER
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, جعفری, محمد. نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد. مجله علمی " فلسفه دین ", 1401; 19(1): 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861