خداباوری و الحاد دوسویه همیشه در تقابل جریان تاریخ بشر، در پاسخ به منشأ هستی و وجود هستند که بحثهای فراوانی در خصوص گفتمان، ادله، شواهد و لوازم آنها شده است. یکی از نقدهای آتئیستها بر خداباوران این است که وجود خداوند و قبول آن با صفاتی که در ادیان بیان میشود، امری خودمتناقض بوده و در صورت تصور درست، پذیرفته نخواهد شد. مایکل مارتین، ملحد و فیلسوف عصر حاضر، صفاتی چون عالم مطلق بودن و خیر مطلق بودن خدا را سبب تناقض و انکار وجود خدا دانسته و سعی کرده است تا الحاد را از این طریق معقول جلوه دهد. نوشتار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی درصدد بررسی انتقادی این گفتار مارتین و نشان دادن ضعفهای این رویکرد در محدود دانستن عالم هستی به ماده و جسمانیت و قیاس خداوند به انسان در شیوۀ حصولی کسب علوم است و حال آنکه علم حضوری خدا که بالاترین مرتبۀ علم است، خدا را از انواع دیگر علوم بشری بینیاز میکند. خطای مارتین نگاه انسانانگارانه به خدا و نیز عدم فهم درست از عالم مطلق است و وی نباید با تقسیمی غیرفلسفی از علم به قضاوت دربارۀ علم الهی میپرداخت.
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, جعفری, محمد. (1401). نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد. مجله علمی " فلسفه دین ", 19(1), 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
MLA
حسن قره باغی; روح الله نظری; محمد جعفری. "نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد". مجله علمی " فلسفه دین ", 19, 1, 1401, 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
HARVARD
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, جعفری, محمد. (1401). 'نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد', مجله علمی " فلسفه دین ", 19(1), pp. 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861
VANCOUVER
قره باغی, حسن, نظری, روح الله, جعفری, محمد. نقد دلیل خودمتناقض بودن خدا در بیان مایکل مارتین جهت معقولسازی الحاد. مجله علمی " فلسفه دین ", 1401; 19(1): 1-26. doi: 10.22059/jpht.2022.333311.1005861