یکی از مسائل مهم فلسفة دین، جهانشمولی و کیفیت پاسخگویی دین و قرآن بهعنوان مهمترین منبع معرفتی به مسائل نوپدید علیرغم نزول در شرایط خاص تاریخی است. در رویکرد تاریخمندی قرآن که زادگاه آن کشورهای عربی است و بعضاً ملهم از مباحث هرمنوتیک فلسفی و القائات مستشرقان شکل گرفته، پیامهای قرآنی تاریخمند تلقی شدهاند. این موضوع در جای خود بهتفصیل نقد و دلایل اثبات فراتاریخی بودن قرآن بهتفصیل بیان شده است، اما این امر حائز اهمیت و نیازمند تبیین است که در سبک بیانات قرآن، چه سازوکارهایی بهکار رفته تا فراتاریخیبودن قرآن را تضمین کند؟ نوشتار حاضر به روش توصیفی-تحلیلی پس از بیان وجوه نافی تاریخیت قرآن مانند حل پارادوکس ظاهری بیان پیامهای جاودانه بهدنبال سبب نزول خاص و تاریخی نبودن نوع مکتوبات و معاهدات بشری و تعمیم این شیوة عقلایی به قرآن، به وجوه اثباتکنندة فراتاریخی بودن قرآن مانند تعبیة سازوکار پاسخگویی به تمام مسائل نوپدید در دل قرآن با نصب مفسر معصوم، دلالت خطابات عام قرآنی و نیز مبارزة نفسگیر با فرهنگ جاهلی اشاره میکند و سپس نشان میدهد صنعت التفات، نتیجهگیریهای کلی از حوادث جزئی، تجرید حوادث تاریخی از جزئیات، ضمیمه کردن پیامهای کلی در لابهلای ذکر حوادث و غلبة جنبة هدایتی گزارشهای تاریخی قرآن بر جنبة تاریخی، سازوکارهای پیشبینیشده برای فرازمانی و فرامکانیبودن پیامهای قرآناند.
عرب صالحی, محمد, & پیشوایی, فریده. (1401). فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص. مجله علمی " فلسفه دین ", 19(2), 177-199. doi: 10.22059/jpht.2022.339525.1005889
MLA
محمد عرب صالحی; فریده پیشوایی. "فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص", مجله علمی " فلسفه دین ", 19, 2, 1401, 177-199. doi: 10.22059/jpht.2022.339525.1005889
HARVARD
عرب صالحی, محمد, پیشوایی, فریده. (1401). 'فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص', مجله علمی " فلسفه دین ", 19(2), pp. 177-199. doi: 10.22059/jpht.2022.339525.1005889
VANCOUVER
عرب صالحی, محمد, پیشوایی, فریده. فراتاریخ بودن قرآن و سازوکارهای انتقال پیامهای فرازمانی و فرامکانی در ظروف تاریخی خاص. مجله علمی " فلسفه دین ", 1401; 19(2): 177-199. doi: 10.22059/jpht.2022.339525.1005889