تاکنون نظریههای متفاوت و بعضاً متناقضی در تبیین تجربههای نزدیک به مرگ ارائه شده است، اما هریک از این نظریهها در توجیه برخی از مؤلفههای تجارب مزبور ناکام بودهاند. نوشتار پیش رو بر آن است که نظریۀ عالم مثال سهروردی میتواند تبیین معقولتری از این تجارب ارائه کند. در نظریۀ عالم مثال، جهانی تصویرسازی میشود که ویژگیهای آن با ویژگیهای ناظر بر تجربههای نزدیک به مرگ، همخوانی بسیار زیادی دارد، ازاینرو میتوان بر مبنای این نظریه و البته گاهی با تلفیق برخی نظریات دیگر شیخ اشراق، همچون نظرۀ علم اشراقی، انوار قاهره و عالم ذُکر تبیین مقبولی از تجارب نزدیک به مرگ ارائه داد.
_______ (2010). “seeing Deod people Not Known to Have Died: “Peak in Darien” experiences”, University of Virginia. Anthropology & Humanism, Vol. 35, No. 2, pp.159-171.
Jansen, Karl L. R. (1997). “The Ketamin Model of the Near-Death Experiences: A Central Role of NMDA Receptor, Journal of Near-Death Studies, 16, No. 1, pp. 5-27.
Parnia, S., K. Spearpoint & B. Fenwick (2007). “Near-Death Experiences, Cognitive Function and Psychological Outcomes of Surviving Cardiac Arres”, Resuscitation, No. 74, pp. 215-221.
San Filippo, David (2006). “An Overview of Near-Death Experience Phenomenon”, Faculty Publications. 27.
Williams, Kevin R. (2002). Nothing Better than Death: Insight fiom 62 of profound Near-Death Experiences, Philadelphia, Xlibris Corporation.
فیروزی, لیلا, آژیر, اسداله, & بختیاری, فاطمه. (1401). تبیین تجربههای نزدیک به مرگ براساس نظریۀ عالم مثال سهروردی. مجله علمی " فلسفه دین ", 19(2), 267-292. doi: 10.22059/jpht.2022.338955.1005886
MLA
لیلا فیروزی; اسداله آژیر; فاطمه بختیاری. "تبیین تجربههای نزدیک به مرگ براساس نظریۀ عالم مثال سهروردی", مجله علمی " فلسفه دین ", 19, 2, 1401, 267-292. doi: 10.22059/jpht.2022.338955.1005886
HARVARD
فیروزی, لیلا, آژیر, اسداله, بختیاری, فاطمه. (1401). 'تبیین تجربههای نزدیک به مرگ براساس نظریۀ عالم مثال سهروردی', مجله علمی " فلسفه دین ", 19(2), pp. 267-292. doi: 10.22059/jpht.2022.338955.1005886
VANCOUVER
فیروزی, لیلا, آژیر, اسداله, بختیاری, فاطمه. تبیین تجربههای نزدیک به مرگ براساس نظریۀ عالم مثال سهروردی. مجله علمی " فلسفه دین ", 1401; 19(2): 267-292. doi: 10.22059/jpht.2022.338955.1005886