موارد متعددی از تجارب نزدیک به مرگ توسط انسانهای مختلف در نقاط گوناگون دنیا گزارش شده است. این پژوهش ضمن بررسی دلایل موافقان و مخالفان این تجارب، اثبات میکند که نه میتوان تمام این تجارب را معتبر دانست و نه اینکه تمام آنها را نادرست تلقی کرد، بلکه باید بین انواع تجارب نزدیک به مرگ تمایز نهاد: الف) نسبت به برخی از تجارب که تبیین طبیعی وجود ندارد، این تجارب دارای اعتبارند؛ ب) نسبت به مواردی که مخالف آموزههای عقلی و دینیاند، این تجارب فاقد اعتبارند؛ ج) در خصوص برخی دیگر نمیتوان موضع قاطعی اتخاذ کرد و تنها میتوان صحت آن تجارب را محتمل دانست. نکتۀ مهم دیگر اینکه پذیرش اعتبار برخی از این تجارب بدینمعنا نیست که تجربهگران واقعاً وارد جهان برزخ شده و سپس از جهان برزخ بازگشتهاند، بلکه مقصود از درستی این است که این تجارب محصول ذهن و توهم نیست، بلکه خداوند اراده کرده که روح برخی انسانها در حالات نزدیک به مرگ، از بدن آنها جدا شود و آنها گوشهای از حقایق مرتبط با جهان پس از مرگ را مشاهده کنند تا هم برای خود ایشان و هم برای دیگران، نوعی یادآوری جهان آخرت محسوب شود.
رضانیا، حمید و اعتمادینیا، مجتبی (۱۳۹۳). تجربههای نزدیـک به مرگ؛ بررسی چیستی و نحوۀ دلالت آن در اثبات حیـات پس از مـرگ. پژوهشهای ادیانی، 3، 89-108.
ساعی، محبوبه و قاسمیان نژاد، علینقی (۱۳۹۳). بررسی چیستی تجربۀ نزدیک به مرگ و نقد دیدگاههای متناظر با آن. اندیشۀ نوین دینی، 10(38)، 7-24.
طباطبایی، سید محمدحسین (۱۳۶۰). نهایه الحکمه. قم: مؤسسۀ النشر الاسلامی.
فلاحتی، حمید؛ فعالی، محمدتقی و الله بداشتی، علی (۱۳۹۸). تناسخ و مسئلة تجربههای نزدیک به مرگ. فلسفۀ دین، 16(2)، 329-349.
کلینی، محمد بن یعقوب (۱۴۰۷ق). الکافی. تهران: دارالکتب اسلامیه.
گوهری، عباس (۱۳۸۸). نقدی بر واقعنمایی تجربیات لحظات نزدیک به مرگ بر اساس آموزههای قرآن و روایات. پژوهش دینی، 18، 83-103.
موزون، عباس (کارگردان). (۱۴۰۱). زندگی پس از زندگی (تجربۀ ایمان عبدالمالکی). شبکۀ 4، ۴ و ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱،https://tv4.ir/episodeinfo/295944.
موزون، عباس (کارگردان) (۱۴۰۰الف). زندگی پس از زندگی (تجربۀ بهروز عظیمی). شبکۀ 4، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، https://tv4.ir/episodeinfo/246572.
موزون، عباس (کارگردان) (۱۴۰۰ب). زندگی پس از زندگی (تجربۀ مهدی اسفندیاری). شبکۀ 4، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، https://tv4.ir/episodeinfo/246905.
al-Kulayni, M. I. Y. (1986). al-Kāfī. Tehran: Dar al-Kotob al-Islamiyah. (in Arabic)
Audi, R. (2005). Epistemology. London and New York: Routledge.
Augustine, K. (2015). Near-Death Experiences are Hallucinations. In The Myth of an Afterlife (Michael Martin and Keith Augustine). United States of America: Rowman & Owman & Littlefield.
Avicenna (2002). Al-isharat wa al-tanbihat. Qom: Bustan Ketab Publishing. (in Persian)
E'temadi, M. (2012). A critical examination of Zaleski's interpretation of near-death experiences. Haft Aseman, 55, 79-98.
Falahati, H., & Fa'ali, M. T., & Allah Bedashti, A. (2019). Reincarnation and the Question of Near-Death Experiences. Philosophy of Religion, 16(2), 329-349. (in Persian)
Gohari, A. (2009). A critique on the reality of near-death experiences based on the teachings of the Qur'an and hadiths. Pazhouhesh Dini, 18, 83-103. (in Persian)
Greyson, B. (2010). Seeing Dead People Not Known to Have Died: “Peak in Darien” Experiences. Anthropology & Humanism, 35(2), 159-171.
Greyson, B.l & Bush, N. E. (1992). Distressing Near-Death Experiences. Psychiatry, 55(1), 95-110. https://doi.org/10.1080/00332747.1992.11024583
Habermas, G. R. (2018). Evidential Near-Death Experiences. In The Blackwell Companion to Substance Dualism (Jonathan J. Loose, Angus J. L. Menuge, and J. P. Moreland). USA: Wiley- Blackwell.
Hasker, W., & Taliaferro, C. (2019). Afterlife. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. https://doi.org/Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2019/entries/afterlife/>.
Hick, J. (1990). Philosophy of Religion (4th ed.). USA: Prentice-Hall.
James, W. (2010). Religious Experience. on Religious Experience. Malek Hoseini, Tehran: Hermes. (in Persian)
Kellehear, A. (2003). Near-Death Experiences. In Encyclopedia of Death and Dying (Robert Kastenbaum). USA: Thomson Gale.
Khorasani, M. K. (1988). Kefayah al-Osoul. Qom: institute of Islamic publication (in Arabic).
Marsh, M. N. (2018). The Phenomenology of Near- Death and Out-of-Body Experiences: No Heavenly Excursion for “Soul. In The Blackwell Companion to Substance Dualism (Jonathan J. Loose, Angus J. L. Menuge, and J. P. Moreland). USA: Wiley- Blackwell.
Moody, R. A. (2001). Life After Life. HarperOne.
Moody, R. (2010). The NDE Phenomenon. In There Is Life After Death (Roy Abraham Varghese). USA: New Page Books.
Mowzoon, A. (director) (2021a). TV show "Life After Life" (the experience of Behrouz Azimi), Chanel 4 of Iran, 14 Ordibehesht 1400 SH, https://tv4.ir/episodeinfo/246572. (in Persian)
Mowzoon, A. (director) (2021a). TV show "Life After Life" (the experience of Mahdi Isfandiari), Chanel 4 of Iran, 17 Ordibehesht 1400 SH, https://tv4.ir/episodeinfo/246905. (in Persian)
Mowzoon, A. (director) (2022). TV show "Life After Life" (the experience of Iman Abdolmaleki), Chanel 4 of Iran, 4 and 5 Ordibehesht 1401 SH, https://tv4.ir/episodeinfo/295944., (in Persian)
Rezania, H., & Etemadi-nia, M. (2014). Near-Death Experiences; a Survey on Their Nature as Proof of Afterlife, Journal of Religious Research, 2(3), 89-108. (in Persian)
Sa'ee, M., & Qasemian Nejad, A.N. (2014). Investigating what the near-death experience is and criticizing the views corresponding to it. A Research Quarterly in Islamic Theology (kalam) and Religious Studies, 10 (38), 7-24. (in Persian)
Tabataba'i, S. M. H. (1981). Nihayah al-Hekmah,. Qom: institute of Islamic publication. (in Arabic)
موسوی راد, سید جابر. (1401). بررسی میزان اعتبار تجارب نزدیک به مرگ. مجله علمی " فلسفه دین ", 19(4), 489-500. doi: 10.22059/jpht.2023.343942.1005906
MLA
سید جابر موسوی راد. "بررسی میزان اعتبار تجارب نزدیک به مرگ", مجله علمی " فلسفه دین ", 19, 4, 1401, 489-500. doi: 10.22059/jpht.2023.343942.1005906
HARVARD
موسوی راد, سید جابر. (1401). 'بررسی میزان اعتبار تجارب نزدیک به مرگ', مجله علمی " فلسفه دین ", 19(4), pp. 489-500. doi: 10.22059/jpht.2023.343942.1005906
VANCOUVER
موسوی راد, سید جابر. بررسی میزان اعتبار تجارب نزدیک به مرگ. مجله علمی " فلسفه دین ", 1401; 19(4): 489-500. doi: 10.22059/jpht.2023.343942.1005906